Na zlé ubytovanie či jedlo sa treba na dovolenke sťažovať ihneď

Turisti, ktorí nie sú na dovolenke spokojní s hotelovou izbou či kvalitou jedla, musia zájazd reklamovať priamo na mieste. Podľa Pavla Komoru, viceprezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr, je po návrate domov už neskoro a cestovná kancelária takú sťažnosť nemusí uznať.

28.07.2009 12:41
dovolenka, prázdniny, bazén Foto:
Ilustračné foto.
debata

Čo má robiť turista, keď je na dovolenke nespokojný s poskytovanými službami, napríklad s kvalitou vody, stravou či ubytovaním?

V takomto prípade je potrebné okamžite osloviť delegáta. Ak ho cestovná kancelária v danom letovisku nemá, musí ľuďom poskytnúť kontakt na osobu, ktorá sťažnosť vyrieši. Delegát spíše záznam, ak cestovná kancelária reklamáciu uzná, uvedie výšku a spôsob odškodnenia. Cestovná kancelária musí pritom vybaviť reklamáciu do 30 dní a peniaze by mala ľuďom vrátiť neodkladne.

Ak nie je turista s odškodnením či vybavením reklamácie spokojný?

Môže sa obrátiť na súd alebo na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Inšpekcia sa však zameriava na to, či cestovná kancelária dovolenkárovi včas odpovedala. Alebo či nepriznávala viac práv sebe ako turistom. Ak nie sú ľudia spokojní s výškou odškodnenia, môžu sa domáhať práv iba na súde.

Čo v prípade, že sa dovolenkár sťažuje až po návrate domov?

Vtedy je už neskoro. Kancelária je za ľudí zodpovedná, musí im zabezpečiť náhradné riešenie či odstrániť problém včas a priamo na mieste, napríklad zmenou ubytovania. Dodatočnú reklamáciu kancelária neuzná, už totiž nezistí objektívnosť sťažnosti a nemá možnosť ju napraviť.

Kedy má turista nárok na vrátenie peňazí?

Cestovná kancelária musí ľuďom poskytnúť to, čo sľúbila. Najčastejšie sa ľudia sťažujú na stravu, ubytovanie a v poslednom čase pribudli aj meškania lietadiel. Vrátenie peňazí je však väčšinou otázka dohody medzi dovolenkárom a cestovnou kanceláriou. Ak sa vzniknutá sťažnosť odstráni okamžite, človek a jeho dovolenka tým neutrpeli. Vtedy nie je dôvod na vrátenie peňazí. Ak však odstránenie nedostatku trvá dlhšie, napríklad dva či tri dni, ľuďom sa dovolenka sčasti pokazila. Vtedy cestovná kancelária vráti časť peňazí. Vyskytujú sa však aj prípady špekulatívnych sťažností. Ľudia si chcú zlacniť dovolenku a tak sa sťažujú neoprávnene. Skupina takých sťažovateľov je už približne rovnako veľká ako tých, čo sa sťažujú z objektívnych dôvodov.

debata chyba