Príjemný a silný zážitok na horách? "Oblečte" si ho

Keď v roku 2020 spustili, vzhľadom na vtedajšie okolnosti, obrovský výpredaj, veľa ľudí prišlo do kontaktu so značkou ZAJO prvýkrát. "Vyskúšali si naše produkty, uverili nášmu príbehu, kvalite výrobku a v roku 2021 sa títo istí ľudia za nami vracali. Chceli svoj produkt, ktorý si zamilovali, doplniť aj o zvyšok výbavy. Kým v roku 2020 predávala cena, v roku 2021 už za nami ľudia chodili, pretože chceli ZAJO," hovorí Juraj Králik, majiteľ firmy ZAJO.

25.11.2021 00:00
Zajo4, PR, nepouzivat

Aký bol rok 2021 pre značku ZAJO?

Ujasnili sme si priority a víziu, všetci sme sa naladili na rovnakú vlnu a vydali sa rovnakým smerom. Vieme, kde chceme byť o dva, päť či 10 rokov a podľa toho konáme. Lepšie poznáme našich zákazníkov, chápeme, kto nosí naše oblečenie a tomu prispôsobujeme ďalšie kroky. V rámci e-commerce sme urobili množstvo práce, aby sme sa dokázali o zákazníka kvalitne postarať.

A plány pre rok 2022? Akým smerom sa bude značka uberať?

Chceme pokračovať v rozrobenej práci a ďalej napredovať. Máme veľké plány a ambície pre rok 2023 a rok 2022 bude do veľkej miery rokom príprav na tieto zmeny. Zároveň by sme chceli posilňovať našu pozíciu na zahraničných trhoch, kde krivka rastu kopíruje krivku rastu na Slovensku pred niekoľkými rokmi, čo posilňuje našu predstavu, že pre to máme všetky potrebné predpoklady. Chceme pracovať aj na zefektívnení procesov, naša webová stránka si už zaslúži, s ohľadom na najnovšie trendy, zmenu. A hoci pre nás téma ekológie a sociálnych dopadov nikdy nebola cudzia a vždy sme preto robili aj konkrétne kroky, chceme sa tejto téme venovať ešte viac a transparentnejšie.

Juraj Králik, majiteľ firmy ZAJO
Zajo1, PR, nepouzivat Juraj Králik, majiteľ firmy ZAJO

Pripravujete aj nejaké novinky? Neláka vás napríklad segment turistických topánok?

Každý rok predstavíme niekoľko noviniek a neustále vylepšujeme existujúce produkty. Je to však niečo, s čím sme sa už prestali ponáhľať. Všetko, čo navrhneme a vyrobíme, radšej dôkladne otestujeme a vychytáme všetky muchy, než aby sme plnili trh polovičnou kvalitou. Máme vyvážené a dobré portfólio, ktoré priebežne upravujeme a dopĺňame, ale aj keby sme to rok neurobili, stále máme čo ponúknuť.

Pozornosť venujeme aj detskému oblečeniu, od ktorého ma svojho času viacerí odrádzali. Kvalitné a bezpečné oblečenie si však zaslúži každý, obzvlášť deti. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa svojho času rozhodli, že niektoré vybrané produkty pre dospelých urobíme z rovnakých materiálov a s rovnakými vlastnosťami aj pre deti. Ukázalo sa to ako dobré rozhodnutie.

Topánky sú u nás témou, pretože sa na ne často pýtajú aj naši zákazníci. Turistické topánky sú ale náročný produkt, ktorý si vyžaduje veľké know-how a keďže chceme robiť prvotriednu kvalitu, nikam sa neponáhľame. Ak raz budeme ponúkať aj turistickú obuv, bude to s istotou, že je to najlepší možný výrobok.
Zajo3, PR, nepouzivat
Po čom najviac za posledné dva roky vzrástol dopyt a o čo už dnes nie je „trendy“?

Vzrástol dopyt po kvalite. Ľudia si začali uvedomovať, že si život treba aj užiť. Že nikdy nevieme, čo sa môže udiať. Určite tomu pomohlo aj to, že mnohým, vzhľadom na nové nastavenie v spoločnosti klesli výdavky, a tým pádom si mohli dovoliť viac. Cítime to aj na tom, že ľudia u nás viac preferujú naše vlajkové lode pred cenovo dostupnejšími alternatívami.

Ľudí viac zaujíma aj univerzálnosť produktov. Chcú bundu, ktorá ich podrží v teréne, ale ktorú si môžu zobrať aj do mesta. Nepotrebujú ich mať desať, stačia dve až tri, na ktoré sa môžu spoľahnúť.

Menší záujem je o vybavenie, napríklad stany či väčšie batohy. Hoci sa stany predávajú primárne pre využitie v prírode, často si ich ľudia kupovali na festivaly, ktoré posledné dva roky nie sú témou. Podobný prípad sú aj batohy s extra veľkým objemom, ktoré si kupovali turisti na dlhé treky, no už nie študenti, ktorí ich brali ako svoj “kufor” pre cesty na internát a domov.

Kríza v doprave a zvyšujúce sa ceny materiálov zasiahli aj trh s outdoorovým oblečením. Ako vnímate tieto zmeny?

Je to taký domino efekt, jeden zahraničný fenomén nadväzuje na druhý a všetko sa to premietlo do súčasnej krízy. Výrazne sa predražila výroba aj preprava, niektoré produkty sme dočasne predávali dokonca so stratou. Stále však trvám na tom, že našim cieľom je, aby si mohol kvalitné a bezpečné oblečenie do hôr dovoliť naozaj každý, respektíve čo najväčšie množstvo ľudí. Bezpečie v horách je základná ľudská potreba a nemôžeme ju niekomu odopierať len preto, že nemá dosť peňazí. K jemnej korekcii cien sme, vzhľadom na okolnosti, boli ako celý segment, nútení pristúpiť. Stále ich však držíme výraznejšie pod hranicou cien z roku 2019 a začiatku roka 2020.
Zajo2, PR, nepouzivat
V roku 2020 ste sa rozhodli zatvoriť väčšinu kamenných predajní. Zostala len v Galante a na Štrbskom plese. Ako to spätne hodnotíte?

V danom čase to bolo najlepšie možné rozhodnutie a rovnako to cítime aj dnes. Nakoniec bol aj vďaka tomu minulý rok pre značku prelomový a posunul nás do úplne novej éry. Už to nie je o tom, že stretnem niekoho v bunde s našim logom a poteším sa, zrazu ho vidím takmer všade. A to je teda pocit.

To, že sme zatvorili väčšinu predajní, nám dovolilo viac sa sústrediť na náš e-commerce a venovať sa aktuálnym problémom. Vylepšili sme predaj, aj starostlivosť o zákazníka, zoptimalizovali procesy, nastavili veci tak, aby fungovali efektívnejšie a kde to bolo možné, tam sme automatizovali. Stále máme problémy, no dôležité je, že o nich vieme a priebežne na nich pracujeme.

Plánujete znova otvoriť predajne v Bratislave alebo v niektorých väčších krajských mestách?

Predajne v Galante a na Štrbskom plese sme nastavili spôsobom, kedy dávajú zmysel. Trúfam si povedať, že sme našli model, ktorý funguje a ktorý by sme mohli uplatniť aj v iných mestách, vrátane zahraničia.

Premýšľam však aj nad tým, či to vieme urobiť aj inak. Myslím si, že spolu so zmenami vo svete sa stále veľa veľkých značiek hľadá. Chápu, že e-commerce je priorita, no nemajú jasno v tom, akú úlohu má v tomto novom nastavení zohrávať retail.

Otázka ďalších predajní je na stole, no neponáhľame sa. Otázkou je, akú úlohu má takáto predajňa zohrávať v našej budúcnosti a či napríklad nevyskúšať úplne nový koncept.
Zajo5, PR, nepouzivat
Medzi európskymi outdoorovými značkami ste jednou z mála, ktorú vlastní jedna osoba a nie je súčasťou veľkej korporácie. Dokáže jednotlivec bojovať proti gigantom so silným finančným pozadím?

Niekedy by bolo jednoduchšie mať kapitál. Niekedy ma trápi, že nevieme naskladniť také množstvá niektorých výrobkov, ktoré sa vypredajú aj za deň. Na druhej strane, dáva nám to šancu byť agilní a flexibilní. Môžeme robiť rýchle rozhodnutia, ktoré neschvaľuje veľký manažment a valné zhromaždenie. Možno nemáme takú silu, ale rýchlosť a obratnosť zajaca často víťazí.

Mám k značke a každému výrobku osobný vzťah, používam ich prakticky denne. Veľa výrobkov vzniklo preto, že som to tak cítil. Nepotreboval som a nepotrebujem naháňať čísla predaja, uspokojovať akcionárov. Jedinou mojou potrebou a zodpovednosťou je uspokojiť zákazníka – dobrým produktom za férovú cenu.

Ako sa vám darí v zahraničí? Čo je podľa vás kľúčom pre úspech slovenskej značky u zahraničného zákazníka?

Keď som značku pred 25 rokmi založil, chcel som kvalitné a bezpečné oblečenie, ktoré si bude môcť dovoliť každý. Ak tomuto príbehu uverili Slováci a aj zákazníci vo viacerých európskych krajinách, nevidím dôvod, prečo by tomu nemohli uveriť ďalší. Ani ľudia v bohatších krajinách západnej či severnej Európy nemusia platiť viac za niečo, čo im dokážeme v rovnakej kvalite ponúknuť za výrazne lepšiu cenu.

Dlho sme boli silní okrem Slovenska a Česka aj v krajinách východnej a južnej Európy, no čoraz viac balíkov posielame smerom na západ, do Nemecka a ďalej. Dopyt rýchlo rastie a za hranice toho posielame stále viac a viac tovaru.
Juraj Králik, majiteľ firmy ZAJO
Zajo, PR, nepozivat Juraj Králik, majiteľ firmy ZAJO
chyba