Môže parížsky syndróm dohnať k samovražde? A je vôbec skutočný?

ČTK | 15.10.2017 07:00
Paríž, mesto lásky a svetiel, vďaka svojmu veľkolepému kúzlu stojí na vysokom piedestáli vo všetkých romantických filmoch od Američana v Paríži, cez Pred súmrakom, až po finále Sexu v meste. Avšak pre niektorých turistov je realita tak ďaleko do Hollywoodom poháňané očakávania, že ich postihne syndróm pomenovaný podľa francúzskej metropoly, napísal news.com.au.

„Parížsky syndróm“ je označenie, ktoré dostala psychická porucha. Väčšinou postihuje japonských turistov vo francúzskom hlavnom meste. V extrémnych prípadoch môžu symptómy zahŕňať halucinácie, záchvaty paniky a kŕče. Tí, ktorých tento syndróm skolí, môžu skončiť v nemocnici alebo musia urýchlene odísť domov.

Každoročne posiela japonské veľvyslanectvo domov najmenej tucet turistov, aby sa zotavili z extrémneho kultúrneho šoku. A tiež prevádzkuje nepretržitú telefónnu linku, ktorá má postihnutým pomôcť vysporiadať sa s touto chorobou.

Romantika na zjedenie

Avšak je parížsky syndróm skutočný? A prečo ním trpia len niektorí ľudia?

Nie je náhoda, že Paríž je známy ako jedno z najromantic­kejších miest na svete. Ulice lemujú nádherné riečne kanály, sýto zelené parky, obrovské stredoveké katedrály a vidiecke kaviarničky preplnené zamilovanými pármi.

Pestrofarebné makronky veľké ako päsť sa usmievajú z výkladov malých cukrárničiek a akoby sexy francúzskym prízvukom kričali „zjedz ma!“.

Muži jazdia na bicykloch v oblekoch šitých na mieru a ženy voňajúce Chanelom číslo 5 chodia spôsobom ako keby si boli v každom okamihu vedomé všetkých aspektov svojho šik vzhľadu.

Eiffelova veža bude už naveky na špičke zoznamu najgýčovejších miest, kde sa zamilované páry zasnubujú – najmä vďaka úchvatnému výhľadu.

Všetky tieto veci sú stredobodom filmov. Ale akonáhle sa vlak zastaví v Paríži, stretnete sa s realitou.

Krádeže, drzosť a žobráci

Veľkým sociálnym problémom ostáva bezdomovectvo. Počas desaťročia, od roku 2001, stúplo podľa francúzskych štatistík o 50 percent. Muži stredného veku spia na studených lavičkách a na tvrdej podlahe železničných staníc, ktoré páchnu močom.

Na rohoch veľkých ulíc postávajú celé rodiny v špinavých šatách s nápismi na kartónových ceduľkách a s prázdnymi téglikmi od kávy prosia o pár drobných. Niektorí patria medzi nezamestnateľných, čo je v meste každý desiaty dospelý.

Niektorí sú závislí od drog. Iní môžu byť utečenci alebo východoeurópski migranti, ktorí sa za migrantov len vydávajú.

Niektorí čašníci a zamestnanci hotelov môžu byť nedotkliví a úseční, najmä pokiaľ ich nútite hovoriť anglicky. Vyhýbať sa pohľadu z očí do očí s cudzincami je pre nich bežná prax.

Prakticky každý hollywoodský film, ktorého dej sa odohráva v Paríži, obsahuje scénu na balkóne s výhľadom na Eiffelovu vežu. V skutočnosti sa musíte pripraviť na to, že zaplatíte stovky eur za staromódnu izbu veľkosti škatuľky od zápaliek, ktorá – pokiaľ budete mať šťastie – bude maž výhľad na desiatky rovnakých balkónov.

Samozrejme, k Eiffelovej veži sa môžete prejsť, len si dávajte okolo vchodu pozor na veľké skupiny mužov, ktorí sa vás budú snažiť podviesť lacnými náramkami alebo vlákať do podvodných pouličných hier.

Ozaj, a pevne si držte všetky svoje veci, pretože Paríž patrí medzi svetové metropoly s najväčšou mierou vreckových krádeží.

Prečo práve Paríž a prečo práve Japonci?

Je teda parížsky syndróm skutočný alebo rovnako strelený ako znie jeho názov? Odborníčka na medzikultúrnu komunikáciu Deborah Swallowová tvrdí, že kultúrny šok, ktorý vedie až k chorobe, je v Paríži skutočný.

Tento trend sa jej podarilo vystopovať už u manželiek japonských diplomatov v 70. rokoch minulého storočia. „Tieto ženy vtedy neboli obvykle príliš vzdelané. Prichádzali do Paríža a vedeli len to, čo videli vo filmoch,“ hovorí.

„V tom čase býval Paríž jedným z najdrsnejších miest na svete a ony zažívali obrovský kultúrny šok.“ A to do tej miery, že výnimkou neboli ani depresie a samovraždy.

Ale prečo práve Paríž? A prečo sú najviac postihnutí práve Japonci? Podľa Swalowovej je to tým, že Francúzsko a Japonsko sú od seba tak kultúrne vzdialené, že viac sa to ani nedá. A turisti tu prichádzajú z jedného extrému do druhého…