O etickú dovolenku je záujem

Boli to šváby, ktoré urobili z Paula Leonarda takzvaného "etického cestovateľa". Katastrofálny pobytový zájazd v Španielsku s padajúcimi strechami a inváziou chrobákov ho presvedčil - musí existovať iný spôsob.

16.03.2012 15:00
lietadlo, dovolenka, let, cestovanie,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Priznáva, že v tom čase nebol veľkým zástancom myšlienok „zelených“. Podporovaný svojou priateľkou vegetariánkou sa ale nechal prehovoriť, aby vyskúšal dovolenku sprostredkovanú „zodpovednou“ cestovnou kanceláriou, píše britský denník The Guardian.

Po dvoch týždňoch strávených na úbočí hôr v Malajzii tridsaťjedenročný elektrotechnický projektant zmenil názor. Hrial ho totiž pocit, že urobil niečo dobré. "Vysvetľovali, že používajú produkty šetrné k životnému prostrediu. Zároveň nás ubezpečovali, že peniaze sa dostanú späť do miestnej ekonomiky, zamestnancom, ktorých sme mali radi. Bol som prekvapený, ako iná môže byť dovolenka, "spomína.

Dvojica teraz trávi svoje voľno na ekologických farmách a prispieva k zníženiu emisií uhlíka spôsobeného leteckou dopravou. Svoj morálny prístup dodržiavajú aj doma a recyklujú, ako je to len možné. Leonard nie je sám. Zatiaľ čo v každej dobe existovali turisti, ktorí sa snažili minimalizovať negatívny dopad svojho cestovania, turizmus bol dlho spájaný skôr s golfovými ihriskami a leteckými míľami pohlcujúcimi pohonné hmoty než so želaním urobiť niečo dobrého. Veľká skupina spotrebiteľov sa ale naučila recyklovať domový odpad, problém nemala ani s prechodom na plynové kúrenie. Títo ľudia teraz hľadajú etickejší spôsob trávenia svojho voľna, čo zvýšilo dopyt po „Zelenšej“ dovolenke.

„Za posledných desať až dvanásť mesiacov sme zaznamenali desaťnásobný nárast predaja,“ hovorí David Wellington z internetovej stránky climatecare.org, ktorá vypočítava emisie uhlíka a investuje do projektov na ich zníženie. Dodal, že 85 percent rastu tvoril on-line predaj za zníženie emisií z letov. Tento rok by táto hodnota zodpovedala 220 000 spiatočných leto do Paríža.

"Oproti rovnakému obdobiu minulého roka sa počet našich rezervácií zdvojnásobil. V minulosti tu bol dopyt spotrebiteľov (po etických produktoch) v potravinárskom priemysle, nie ale v cestovnom ruchu, "uviedol konateľ spoločnosti responsibletra­vel.com Justin Francis.

Podľa Francisa bolo pred piatimi rokmi, kedy spoločnosť vznikala, možné nájsť v celej Británii iba päť cestovných kancelárií ponúkajúcich takú dovolenku, ktorú skutočne radi odporúčali. „Teraz máme viac ako 160 cestovných kancelárií … Turizmus je jedným z najväčších priemyslov na svete, podľa niektorých názorov z hľadiska zamestnanosti najväčší. Je to odvetvie, ktoré ešte pred dvoma alebo troma rokmi nebolo dotknuté výraznou skupinou etických spotrebiteľov, hoci iné celosvetové giganty ako ropný a banský priemysel sa museli k niečomu zaviazať … Najväčšie priemyselné odvetvie na svete ich oneskorene doháňa. “

Dovolenky predané ako „zodpovedné“ alebo „únosné“ sa rovnajú jednému percentu ciest z Británie do zámoria, čo zodpovedá asi 450 000 dovolenkám za rok. Rastúci trh etických konzumentov zasiahol aj turizmus. Podľa spoločnosti Mintel, ktorá robí prieskum medzi spotrebiteľmi, dosiahne trh s etickými dovolenkami asi 2,5 milióna dovoleniek za rok.

Šéfka oddelenia sociálnej zodpovednosti v cestovnej kancelárii First Choice Jane Ashtonová hovorí: "Produkt, ktorý predávame, sú ľudia a životné prostredie. Máme teda veľký záujem na tom ich chrániť. "First Choice by podľa nej pracovala na rozličných projektoch zahŕňajúcich vzdelávacie programy a programy týkajúce sa životného prostredia. "Nemáme skúsenosť s veľkým dopytom u priemerného zákazníka. Veríme ale, že vedomie o takýchto možnostiach porastie a že v niekoľkých najbližších rokoch budeme musieť zahrnúť tieto princípy do našej ponuky, "hovorí.

Riaditeľka spoločnosti Tourism Concern Tricia Barnettová pripúšťa, že debaty o etických dovolenkách sú „veľmi zložitý problém“, ak je lietanie jedným z hlavných zdrojov znečistenia oxidom uhlíka. Tvrdí ale, že práve masový turizmus, keď je slušný k miestnym komunitám, by mohol byť skôr užitočný ako škodlivý. „Ak ľudia prestanú cestovať, potom sa pomoc k ľuďom nedostane vôbec,“ hovorí.

Turisti by sa podľa Barnettovej mali zaujímať o politiku cestovných kancelárií a vyberať si také, ktoré rešpektujú životné prostredie a vyplácajú zodpovedajúce platy miestnym zamestnancom. „Vstúpili sme do koalície Urobte z chudoby minulosť (Make Poverty History), pretože v turizme vidíme príležitosť pre ľudí, ako sa oslobodiť od chudoby,“ hovorí.

debata chyba