Na severe Slovenska pribudne niekoľko ďalších cyklotrás

V Prešovskom kraji pripravujú do budúcnosti prepojenie dvoch veľkých cyklotrás na severe Slovenska, Eurovela 11 a Cesty okolo Tatier cez Pieniny. Tie by mali byť napojené aj na sieť ďalších existujúcich poľských cyklotrás, ako napríklad Velo Dunajec alebo Aquavelo. Informoval o tom podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak. Pripomenul, že samosprávny kraj zaradil v novembri tohto roka do svojich priorít realizáciu projektu Cyklo Pieniny vo svojej réžii. Pôjde podľa neho o kostrovú sieť PSK, v rámci ktorej kraj vystupuje nielen ako budúci investor, ale aj ako budúci správca týchto cyklotrás.

21.12.2023 11:00
debata

Hlavným cieľom aktivity je navrhnúť, a projekčne a majetkovo pripraviť niekoľko úsekov. Podľa Bieľaka pôjde o výstavbu cyklotrasy Červený Kláštor – Majere – Spišská Stará Ves – Lysá nad Dunajcom s napojením na poľskú dedinu Kacwin. Ako poznamenal, v rámci úseku Červený Kláštor – Spišská Stará Ves sa už niekoľko rokov pracuje na príprave pozemkov.

„Je tam už aj projektová dokumentácia, no je potrebné ešte nejaké pozemky dovysporiadať. Možno toto prepojenie bude pomerne krátkodobá záležitosť,“ poznamenal.

Ďalším pripravovaným je úsek Červený Kláštor – Haligovce – Veľký Lipník – Stráňany – Kamienka s prepojením na Vyšné Ružbachy v smere na Podolínec a Spišskú Belú, a s prepojením na Hniezdne a Starú Ľubovňu. „Sú tam úseky, ktoré sú reálne aj v horizonte jedného roka či dvoch, a sú aj také, kde to bude asi dlhodobejšie,“ skonštatoval podpredseda kraja.

Potrebné bude podľa Bieľaka tiež zmeniť kostrovú sieť cyklotrás PSK smerom na Lesnicu. Zámerom je nájsť nové cyklo prepojenie z Veľkého Lipníka na Lesnicu a tak odľahčiť značne vyťaženú lesnú cestu prielomom Dunajca.

K zámeru sa už v úvode decembra uskutočnilo stretnutie v sídle Pieninského národného parku v Spišskej Starej Vsi. S cieľom aktualizovať kostrovú sieť cyklotrás PSK v regióne Pienin sa stretli zástupcovia kraja, mesta Spišská Stará Ves, Správy a údržby ciest PSK, ďalších dotknutých miest a obcí či PIENAPu. Polovica z vyššie uvedených cyklotrás je podľa Bieľaka reálna aj do piatich rokov.

„Pri ostatných narážame na náročnosť majetkoprávneho vysporiadania pozemkov a možno čiastočne aj na financovanie, pretože to je limitované,“ skonštatoval s tým, že zrealizovať celý projekt nebude jednoduché a využiť pritom chcú eurofondy.

debata chyba
Viac na túto tému: #cyklotrasy #Pieniny #Prešovský kraj