Banské múzeum v Štiavnici zaznamenalo v lete o štvrtinu menej návštev. Dôvod je jasný

Expozície a výstavy Slovenského banského múzea (SBM) v Banskej Štiavnici navštívilo počas letnej turistickej sezóny, ktorá sa začala v máji a trvala do konca septembra, 73 672 ľudí. V porovnaní s rokom 2022 ide približne o 25-percentný pokles, informuje múzeum.

03.11.2023 14:00
debata

Podľa SBM veľkú stratu v návštevnosti spôsobil marcový požiar v Banskej Štiavnici, ktorý poškodil objekt Berggerichtu, v ktorom sídlila mineralogická expozícia, Infocentrum a obľúbená Michal štôlňa. „Program v Berggerichte v roku 2022 navštívilo 14.311 návštev­níkov, o ktorých múzeum v dôsledku požiaru prišlo,“ konštatuje SBM.

Pokles návštevnosti zaznamenaný v expozíciách SBM súvisí aj s poklesom návštevnosti mesta Banská Štiavnica, ktorý Oblastná organizácia cestovného ruchu – Región Banská Štiavnica zdôvodnila vojnou na Ukrajine a prehlbujúcou sa ekonomickou krízou, pre ktorú sa návštevnosť mesta nedostala na čísla z roku 2019.

SBM sa snažilo nahradiť chýbajúcu expozíciu a Infocentrum programom v Kammerhofe, kde boli rozšírené otváracie hodiny na každý deň. Vďaka nim a novému sídlu Infocentra v Kammerhofe bol oproti roku 2019 zaznamenaný nárast návštevnosti v novej expozícii Baníctvo na Slovensku.

SBM dosiahlo počas lestnej turistickej sezóny 2023 tržby vo výške 396.120,50 eura. V porovnaní s rokom 2022 ide o pokles o necelé tri percentá. V porovnaní s najúspešnejším rokom 2019 dosiahli tržby nárast o 57.730,60 eura.

Nárast tržieb múzeum zaznamenalo vďaka úpravám cenníkov, pri ktorých bola zohľadnená inflácia, ale aj zvýšené prevádzkové náklady súvisiace s energetickou krízou či opatreniami vlády v oblasti mzdovej politiky.

„Úpravy cenníkov aspoň čiastočne zmiernili dosah zníženej návštevnosti na príjmy múzea,“ uvádza SBM. Podiel zahraničných návštevníkov tvoril takmer 17 percent. Ich počet oproti roku 2019 mierne poklesol.

debata chyba