- zabezpečte si vhodné cestovné poistenie
- v dostatočnom predstihu si skontrolujte platnosť a neporušenosť cestovného dokladu
- preverte si podmienky vstupu a vízových povinností do každej z krajín pripravovanej cesty
- zoberte si so sebou kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady na trase vašej cesty
- ministerstvo zahraničia zároveň odporúča všetkým občanom SR, ktorí opúšťajú územie republiky, aby využili možnosť dobrovoľnej registrácie pred cestou prostredníctvom webovej stránky ministerstva. Tieto informácie môžu byť kľúčové pre poskytnutie včasnej a účinnej pomoci v núdzi.
Užitočné rady
- Nenoste všetky doklady spolu s cestovným pasom.
- Vyhotovte si dve fotokópie dátovej strany cestovného pasu. Jednu kópiu nechajte u svojich príbuzných alebo priateľov, ktorých môžete v prípade núdze rýchlo kontaktovať, druhú kópiu majte počas cesty pri sebe, oddelene od cestovného pasu.
- Majte so sebou dve aktuálne fotografie pasového formátu.
- Pri cestách za netradičnými športovými aktivitami alebo dobrodružstvom si nezabudnite preveriť, či vaše cestovné poistenie skutočne pokrýva všetky poistné udalosti súvisiace s cestou.
- Vložte si do vášho mobilného telefónu pod skratkou ICE (In case of emergency) kontakty na blízke osoby, ktorým možno v prípade mimoriadnej udalosti zavolať (dopravná nehoda, prírodná katastrofa a pod.).
Konzulárna pomoc krajín EÚ
Každý občan únie má na území tretej krajiny, v ktorej sa nenachádza diplomatické zastupiteľstvo členského štátu, ktorého je štátnym príslušníkom, právo na poskytnutie ochrany diplomatickými alebo konzulárnymi úradmi ktoréhokoľvek iného členského štátu a za tých istých podmienok ako štátni príslušníci daného štátu. (Čl. 23 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.)
Čo môže náš zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát pre vás v zahraničí urobiť:
- vydať náhradný cestovný doklad pre občana SR na návrat do SR po predložení potvrdenia z polície
- informovať najbližších príbuzných v prípade nehody alebo úmrtia a odporučiť nevyhnutné postupy
- kontaktovať občanov Slovenska nachádzajúcich sa vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a podať o nich správy príbuzným
- na základe znalosti miestnych pomerov poradiť, ako postupovať v podobných situáciách
- v prípade potreby sprostredkovať adresy charitatívnych organizácií (nocľah, strava)
- v prípade straty finančných prostriedkov poskytne informácie o možnostiach ich zabezpečenia zo SR
- sprostredkovať styk s miestnymi úradmi, políciou, orgánmi činnými v trestnom konaní, osvedčí pravosť kópií, listín, podpisov, pečiatok
- kontaktovať príbuzných alebo známych, ktorí vám môžu poslať peniaze, alebo poradiť, ako peniaze poslať
- odporučiť miestnych advokátov, lekárov alebo tlmočníkov.
Čo nemôže pre vás náš zastupiteľský úrad alebo generálny konzulát v zahraničí urobiť:
- poskytovať advokátske služby, dosiahnuť prepustenie z väzenia, zasahovať do vyšetrovania orgánov činných v trestnom konaní
- zabezpečiť lepšie zaobchádzanie v nemocnici či vo väzení ako s miestnymi občanmi
- zaplatiť účty za liečenie, ubytovanie, cestovné lístky, právnu pomoc alebo iné účty
- poskytovať služby cestovných kancelárií, leteckých spoločností, bánk, motoristických a iných špecializovaných organizácií
- zaobstarať ubytovanie, prácu alebo pracovné povolenie.
- sprostredkovať alebo zabezpečiť podanie žiadosti o turistické vízum do tretieho štátu, resp. v danej veci konať.
Ako sa správať v kritických situáciách v zahraničí:
- Uprednostniť skupinu krajanov, respektíve občanov regionálne či inak blízkych krajín, pred snahou o individuálne riešenie svojej situácie.
- Ujasniť si podstatu situácie a vhodným spôsobom informovať o nej zastupiteľský úrad SR alebo MZV SR.
- Pokiaľ v krajine nesídli zastupiteľský úrad SR, v núdzi kontaktovať diplomatické zastúpenie ktoréhokoľvek členského štátu EU.
- Informácie systematicky aktualizovať.
- Zabezpečiť koordinované informovanie príbuzných v SR.
- Spísať zoznam občanov SR, ktorí sú v rovnakej krízovej situácii – v jednej hale, v skupine a pod., ich telefónne čísla a kontakty do SR – a tento zaslať alebo nadiktovať konzulovi, službe na MZV SR alebo delegátovi CK, ktorý ho postúpi ďalej.
- Osobitne nahlásiť nezvestných, zranených alebo mŕtvych, deti, staršie osoby, postihnutých a chorých ľudí bez sprievodu, členov skupiny s ďalšími obmedzeniami a problémami a pod.
- Venovať zvýšenú pozornosť tým členom skupiny, ktorí znášajú situáciu s väčšími problémami.
- Zvoliť hovorcov skupiny, u ktorých sa budú zhromažďovať informácie od konzula, diplomatickej služby, delegátov, miestnych zložiek a pod.
- Čo najdlhšie udržiavať možnosť spojenia prostredníctvom mobilných telefónov. Za týmto účelom koordinovať ich zapínanie a vypínanie v skupine tak, aby sa naraz nespotrebovali všetky batérie a kredity.
- Nahlásiť konzulovi a diplomatickej službe MZV SR, cez ktorý mobil práve budete komunikovať. Príbuzní môžu na tento mobil volať po dohode s diplomatickou službou.
- Včas si dobiť na mobile kredit alebo o to požiadať príbuzných či známych.
- Nevydávať sa na žiadnu cestu či výlet bez plne dobitého energetického zdroja používaného komunikačného prostriedku.