Lietadlo priviezlo potrebné zásoby do nového luxusného tábora Wolf's Fang, ktorý vznikol na najjužnejšom kontinente sveta. Je to nový projekt antarktickej turistickej spoločnosti White Desert, píše CNN.
Laždý z letov – tam aj späť – trval päť až päť a pol hodiny a posádka strávila na zemi v Antarktíde menej ako tri hodiny.
Modrá ľadová dráha pri tábore Wolf's Fang má označenie letisko úrovne C, aj keď technicky nejde o letisko. To znamená, že kvôli náročným podmienkam tam môže lietať len vysoko špecializovaná posádka.
Dráha je dlhá 3000 metrov, a teda dosť dlhá na pristátie a zastavenie Airbusu A340. Problémom však môže byť okrem mnoho iného aj oslnenie pilota, keďže od ľadu sa slnečné lúče nebezpečne odrážajú.
Prvý zaznamenaný let do Antarktídy zvládol jednoplošník Lockheed Vega 1 v roku 1928, ktorý pilotoval George Hubert Wilkins, austrálsky vojenský pilot a prieskumník.
Vzlietol z Deception Island na Južných Shetlandských ostrovoch. Projekt financoval William Randolph Hearst, bohatý americký vydavateľský magnát.
Krátkymi prieskumnými letmi, ako sú tieto, vedci a tvorcovia máp získali dôležité informácie o topografii Antarktídy.
Dodnes na bielom kontinente nie je letisko, no je tu 50 pristávacích dráh.
Austrália a Južná Afrika sú len dve z globálnych mocností so záujmami v Antarktíde. Ako poznamenáva letecká stránka Simple Flying, ruská antarktická výskumná stanica zorganizovala v rokoch 2019 až 2020 šesť skúšobných letov na svoju 3000-metrovú pristávaciu dráhu s modrým ľadom. Vyskúšali ich aj so širokotrupými lietadlami.
Keďže veľká väčšina ľudí sa na Biely kontinent dostáva loďou, vidieť pristávanie Airbusu A340 na ľadovej dráhe je určite zážitkom – a znamená to, že takýchto pristátí bude v budúcnosti pravdepodobne viac.