Aj Slovensko chce Michelina, slávny bedeker zvýši úroveň služieb a prinesie štátu peniaze

Gastroturizmus, teda cestovanie za gurmánskymi zážitkami je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich sa odvetví turizmu. Napomáhajú mi aj rôzne gurmánske bedekre a najmä ten najznámejší a najuznávanejší z nich – Michelin. Ten do svojich výberov zaraďuje zaujímavé reštaurácie po celom svete a tým najlepším udeľuje ocenenia, pričom najznámejšie sú jeho hviezdičky.

07.08.2023 16:12
debata (2)
Šéfkuchár Jaroslav Žídek
Video
Príchod bedekra Michelin na Slovensko by vedel zatraktívniť gastronomickú brandžu. / Zdroj: TV Pravda

Slovensko mimo diania

Slovensko je jedinou krajinou v stredoeurópskom regióne a jednou z mála krajín v Európe, ktorá nikdy do nijakého výberu Michelina nebola zaradená. Podľa odporúčaní tohto bedekra sa pritom riadia milióny turistov. Takže byť v Micheline, resp. mať vlastný národný bedeker je vec nielen prestíže, ale aj spôsob, ako do krajiny prilákať solventnejšiu klientelu do zahraničia.

Slovensko zostávalo doteraz mimo tohto diania. Aby sa to zmenilo, sa snaží výzva Aj Slovensko chce Michelina, aby sa dostalo na svetovú gastronomickú mapu. Jej iniciátormi sú Radoslav Nackin, vydavateľ reštauračného bedekra Gurmán na Slovensku, všetci poprední slovenskí šéfkuchári a podporili ju všetky profesné odborné zväzy z oblasti cestovného ruchu. Ďalším krokom bude otvorený list vláde, aby sa touto problematikou zaoberala.

reštaurácia, stravovanie Čítajte viac Najlepšiu reštauráciu sveta museli vyradiť z rebríčka hodnotenia, dôvod je bizarný

Michelin chce peniaze, vrátia sa rýchlo

Dôvodom, prečo výzva vznikla práve teraz je fakt, že Michelin zmenil podmienky vydávania národných bedekrov. Kým doteraz sa hovorilo len o neoficiálnych sumách, ktoré krajina musela zaplatiť, aby hodnotitelia Michelina do nej prišli, teraz túto podmienku francúzsky vydavateľ zoficiálnil. Na to, aby vydal národného gurmánskeho sprievodcu, je potrebná zmluva so štátnym tourist boardom (na Slovensku je to Slovakia Travel) spojená s poplatkom, ktorý musí štát Michelinu zaplatiť.

Okolité štáty tieto zmluvy s Michelinom už pouzatvárali. Nedávno to bolo Česko, kde vláda „priklepla“ podľa medializovaných informácií Michelinu za 5-ročnú zmluvu 54 miliónov českých korún (2,3 milióna EUR).

Ako sa vtedy vyjadril pre české média český minister dopravy Martin Kupka, zaradenie do Michelina považujú za jeden z nástrojov, ktorý môže prispieť k návratu turistov do Česka po koronavírusovej kríze a peniaze investované do zmluvy sa krajine vrátia veľmi rýchlo.

Pre zlepšenie úrovne služieb

Práve vývoj v Česku bol impulzom aj pre iniciátorov výzvy na Slovensku. Podľa Radoslava Nackina je prezentácia gastronómie aj prezentáciou krajiny, zaradenie do bedekra pomôže pri propagácii krajiny a dotiahne na Slovensko turistov.

„Zároveň pomôže k zvýšeniu úrovne gastronómie, keďže sa zvýši konkurenčné prostredie v tomto odvetví. Všade, kde bedeker pôsobí, to tak bolo, keďže pre každú reštauráciu je vecou prestíže, sa doň dostať“ vysvetľuje.

Šéfkuchár reštaurácie Riverbank v Bratislave Jaroslav Žídek a šéfkuchár devínskej ECK Restaurant Daniel Tillinger sa zhodujú, že príchod bedekra Michelin na Slovensko by vedel zatraktívniť gastronomickú brandžu pre ľudí, ktorých je v nej stále nedostatok. Mohol by prispieť aj k návratu ľudí zo zahraničia, ktorí tam v takých podnikoch pracujú.

červený tanier Čítajte viac Najhlbšia reštaurácia Európy: Obed 160 metrov pod zemou stojí 800 eur. Prilba a kabát v cene

Hviezdička hneď nebude

J. Žídek zároveň upozorňuje, že nikto nemôže očakávať, že hneď s príchodom bedekra by niektorá zo slovenských reštaurácií dostala vytúženú hviezdičku, tak to vo svete nechodí. Bol by to však impulz pre zvyšovania úrovne gastroslužieb. Také sú totiž skúsenosti z okolitých miest – napríklad v poľskom Krakowe začínali pred pár rokmi s jedným „Bibom“ teda ocenením za dobrý pomer kvalita a cena a dnes majú niekoľko podnikov ocenených hviezdičkou.

„Čo by priniesol Michelin pre Slovensko? Nie je to propagácia tých 15–20 reštaurácií, ktoré by do svojho výberu zaradil, ale je to propagácia samotnej krajiny a jej tradícií, kultúry a atraktivít. Práve to je hlavným prínosom spolupráce s globálnym propagárorom akým je Michelin“ vysvetľuje Radoslav Nackin.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Michelin