Ako huby po daždi
Na ostrove s rozlohou 1850 štvorcových kilometrov je viac než stovka múzeí, z ktorých väčšina bola otvorená až v priebehu posledných rokov. Stúpajúca konkurencia pritom vyvoláva spory medzi ich majiteľmi, ktorí sa navzájom obviňujú z napodobňovania, ohovárajú svoje zbierky a uzatvárajú dohody s prevádzkovateľmi cestovných kancelárií, aby vozili zájazdy turistov práve k nim.
Jedno múzeum sexu nestačí
Majiteľ múzea Loveland zameraného na sex predčasom napríklad obvinil majiteľa múzea Secret Garden (Tajná záhrada), umiestneného na protiľahlej strane ulice, že zmenil expozíciu zo skla na erotickú. „Zhruba 90 percent ich exponátov teraz má sexuálnu tematiku,“ posťažoval sa pre denník The Wall Street Journal.
Lákadlo pre Číňanov
Čedžu leží na juhu Južnej Kórey v mori medzi Čínou a Japonskom. Z pôvodne malebného miesta, kam jazdili Juhokórejčania tráviť medové týždne, sa ostrov postupne premenil na hlavnú turistickú destináciu, ktorá v uplynulom roku prilákala okolo desať miliónov návštevníkov. Pre porovnanie, pred desiatimi rokmi to boli len štyri milióny.
Múzeá ako biznis
Ostrov so 600 000 stálymi obyvateľmi je jedným z mála miest na svete, kam môžu vycestovať čínski turisti bez víz. Vďaka tomu je pre nich blízkou a lacnou zahraničnou destináciou. Aby mali autobusy čínskych turistov kam zamieriť, súhlasila kórejská vláda s pomocou pri financovaní vybudovania múzeí a ponúkla majiteľom daňové úľavy. To viedlo k obvineniam, že developeri využívajú múzeá, len aby sa dostali k peniazom. „Ľudia otvárajú múzeá, pretože môžu dostať peniaze s nízkou úrokovou sadzbou,“ posťažoval si Čung Se-ho z múzea Folklóru a prírodnej histórie. „Je tu len sedem naozajstných múzeí, zvyšok sú všetko múzeá prerobené na turistické atrakcie,“ dodáva.
Nie je exponát ako exponát
Nevkusné múzeá nie sú v turistických mestách ničím novým. Zabavia celú rodinu, keď práve vonku prší a predstavujú lacnú zastávku pre turistický autobus. Ostrov Čedžu však tento trend dohnal do extrému. „Niektorí ľudia za mesiac nakúpia zmes vecí a už majú múzeum,“ povedala Mjong Jon-suk. Sama na vybudovanie svojho Svetového múzea morských mušlí v roku 2011 minula 2,3 milióna dolárov, aby v ňom mohla vystaviť umelecké kúsky z mušlí, ktoré tvorila štyri desaťročia. Teraz už ale má na Čedžu jedno konkurenčné mušľové múzeum.
Plyšoví medvedíci sú „in“
Čínski turisti majú obzvlášť radi múzea plyšových medvedíkov. Jedným z nich je Joannino medvedie múzeum, ktoré je plné ručne vyrábaných medvedíkov jeho zakladateľky Joanne Oh. Jej plyšové hračky sú oblečené ako monarchovia, baletky aj celebrity, nechýba ale ani medvedík Barack Obama zo zlatého mohéru stojaci za rečníckym pultíkom. Majiteľka pritom tvrdí, že cestovkám platiť nemusí, aby k nej turistov vozili – za jej medvedíkmi vraj turisti jazdia sami .