Svätostánok zo 16. storočia spolu s ďalšími budovami musel uvoľniť miesto pre ťažbu hnedého uhlia, ktorého bohaté zásoby sa pod centrom mesta našli. Mnohé stavby úrady rovno zbúrali, no kostol sa rozhodli zachovať.
Zvažovali mnoho alternatív vrátane rozobrania a znovupostavenia. Nakoniec vyhral unikátny a riskantný plán: asi 800 metrov od pôvodného miesta našli chrámu nové „pôsobisko“ a celý ho tam premiestnili.
Plán a realizácia
Jednoduché vymyslieť, no mimoriadne náročné zrealizovať. Príprava celej operácia zabrala takmer sedem rokov. Podporné stĺpy aj základy sakrálnej stavby museli posilniť a celý kostol dostal dookola železný „prsteň“, ktorý spevnil steny zvonka.
Ďalší krok zahŕňal zbúranie všetkých budov, ktoré stáli v ceste na trati medzi pôvodným a novým miestom kostola. Potom pribudli koľaje a veľké sťahovanie sa mohlo začať.
Dňa 30. septembra 1975 naložili chrám na 53 nákladných áut a pomocou hydrauliky ho začali premiestňovať smerom k svojej novej polohe. Pohyboval sa rýchlosťou 1,8 centimetra za minútu. Na svoje náhradné miesto sa kostol dostal za mesiac.
Rekord
Kostol umiestnili na základy zo železa a betónu a trvalo ďalších 12 rokov, kým sa dokončili všetky práce až po detaily. Kostol znovu vysvätili v roku 1993.
Návštevníci dnes obdivujú gotické interiéry Kostola Nanebovzatia Panny Márie, ale aj príbeh jeho neuveriteľného premiestnenia, ktoré si vyslúžilo dokonca aj zápis do Guinnessovej knihy svetových rekordov.
Zdroj: Atlasobscura.com; Wikipedia.org/wiki