Mesto poskytlo podnikateľom možnosť nechať si bezplatne vytvoriť projekty pre reklamné označenie svojich prevádzok v historickom jadre mesta a čiastočne aj financovalo ich realizáciu.
Snahou bolo centrum mesta zatraktívniť, malo by ísť predsa o akúsi výkladnú skriňu dobre zvládnutého „spolužitia“ histórie a súčasných potrieb tamojších podnikateľov.
„Cesta ku dosiahnutiu tohto cieľa nebola jednoduchá a chcelo to značné investície zo strany mesta. Trpezlivou komunikáciou sa však podarilo vytvoriť veľmi kultivované prostredie bez zbytočného množstva často nevkusných reklám,“ pripúšťa aj mestská architektka v Znojme Iveta Ludvíková.
Firemné označenia, nápisy a vývesné štíty môžu byť umiestnené na fasáde budovy, nesmú zakrývať akékoľvek jej architektonicko-historické prvky a minimálna výška nad úrovňou komunikácie musí byť 2,2 metra.
Vývesné štíty by sa mali osádzať, ak sa dá, na úrovni prízemia a odporúčajú sa prírodné materiály ako drevo, kov, keramika, textil, koža, kameň či prútie.
„Áno, legislatíva je prísna, netolerujú sa žiadne škaredé bilboardy,“ tvrdí aj sprievodca mestom Jirka Ludvík.
V centre mesta navyše nenájdete ani asfaltové cesty, len dlažbu z „mačacích hláv“, takže turistky na vysokých podpätkoch si na svoje, bohužiaľ, neprídu. Znojmo dbá aj na kvetinovú výzdobu a poctivo sa tu polievajú mestské muškáty.
Mimochodom, vedeli ste, že v juhomoravskom Znojme bol vymyslený bleskozvod aj elektrická gitara? Podľa sprievodcu Ludvika odtiaľto pochádza aj symbol labute na sanitárnej keramike!
A ešte čosi! Pochádza odtiaľto pôvodný recept na ocot, veď známe znojemské uhorky v sladko-kyslom náleve sú neprekonateľné!
Mimochodom, viete, komu patrí štít „Dom u rovného zuba“? Stomatológovi!