„Jazda vláčikmi po historických tratiach je každoročne veľkým lákadlom pre turistov Žilinského kraja. Minulý rok sa historickou lesnou úvraťovou železnicou zo skanzenu vo Vychylovke odviezlo 50 002 ľudí, oravskú trať využilo 33 127 návštevníkov,“ povedala hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Lenka Záteková.
Jazda kysucko-oravskou lesnou železnicou, popri ktorej sa natáčali filmy Želary, Lietajúci Cyprián či Pehavý Max a strašidlá, by mala trvať približne 50 minút.
Dve špeciálne upravené dreziny budú vychádzať zo staníc Skanzen Vychylovka a Tanečník Oravská Lesná a obchádzať sa budú na sedle Beskýd, kde má Oravské múzeum Goralskú drevenicu.
Orava, Kysuce a Južná Amerika
Jedenásť kilometrov koľají pôvodne slúžilo na zvážanie dreva. Do rekonštrukcie turistami obľúbených lesných železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investovala žilinská krajská samospráva aj za pomoci eurofondov viac ako dva milióny eur.
Samotné prepojenie tratí, ktoré dokončili v roku 2012, stálo 450-tisíc eur a vyžiadalo si výmenu 3 977 podvalov a tisícok klincov.
Obnovená kysucko-oravská lesná úvraťová železnička je minimálne európskym unikátom, jediná ďalšia takáto železnička totiž funguje už len v juhoamerickom Peru.
Úvraťovú železničku v lesoch na severe Slovenska začali stavať v roku 1915, celková dĺžka oravskej a kysuckej trate aj so všetkými odbočkami merala 110 kilometrov.
V roku 1971 bola takmer celá rozobraná, zostal iba 3,5-kilometrový úsek, ktorý bol v roku 1991 vyhlásený za národnú technickú kultúrnu pamiatku.