„Ponuka dovoleniek je teraz najširšia a k dispozícii sú všetky hotely a termíny, takže je z čoho vyberať,“ potvrdzuje Silvia Ladvenicová z cestovnej kancelárie Kartago tours.
„O tom, že je dobré hľadať si dovolenku včas, svedčí aj to, že niektoré termíny a hotely sú už vypredané. Najväčším hitom je už niekoľko rokov Turecko, záujem je aj o Tunisko, grécke ostrovy, Kapverdy, Maroko a opäť zaznamenávame zvýšený záujem o Egypt. Tento rok sme pripravili aj niekoľko noviniek ako Kanárske ostrovy – ostrov Fuerteventura, Kapverdy ostrov Boa Vis, Maroko – Agadir.“
Trend v cestovaní Slovákov zostáva stále rovnaký aj pre túto sezónu," hovorí Eva Samborová, riaditeľka CK Aquamarin." „Najviac dovolenkárov cestuje tradične k "slovenskému moru“ do Chorvátska.
„Ak to pôjde takto ďalej, Egypt sa opäť dostane v rebríčku predajnosti na prvé miesto,“ myslí si Zuzana Zimányiová z CK Azur Reizen Slovakia. "Ľudia sa v januári už tešia na oddych a slnko a chcú mať istotu teplého a slnečného počasia na dovolenke, a to im práve Egypt a tiež Tunisko vedia zabezpečiť.
„Tohto roku je všeobecne veľký záujem o Grécko, grécku pevninu, ale najmä grécke ostrovy – záujem je od turistov z celej Európy,“ hovorí Viera Ložeková Iliopoulou z CK Aeolus.
„Takže sa očakáva, že Grécko bude tohto roku v lete preplnené, ostatné európske cestovky už bukujú podstatne skôr kapacity. Naša cestovná kancelária sa zameriava na Stredomorie. Gro pobytov však tvorí Grécko. V porovnaní s minulým rokom sme zaznamenali podstatne zvýšený záujem Slovákov o zájazdy autobusom a vlastnou dopravou do Grécka – najmä o novinky Tolo, Evia, Volos/Nea Anchialos, ale žiadaná je aj overená Parga, Katerini Paralia, Chalkidiki, Thasos, Korfu či Lefkada. Samozrejme, teraz po voľbách v Grécku sa čaká, ako sa vyvinie situácia a ako ovplyvnia ceny najmä potravín a jedla v reštauráciách.“
A aké majú dovolenkové aktivity na zľavových portáloch? „Budúci dovolenkári mali záujem o letné dovolenky už v novembri – išlo však o pobyty na dve až tri noci na Slovensku – najmä v Nízkych alebo vo Vysokých Tatrách. Väčší záujem o kúpu letných dovoleniek v prímorských letoviskách stúpa od marca, apríla,“ informuje Aleš Mlátilík, riaditeľ zľavového portálu Zlavomat.sk.
„V lete 2014 sme predali okolo 30– až 40-tisíc kupónov v sekcii cestovanie, čo predstavuje 60– až 120-tisíc ubytovaných zákazníkov.“
Na Zlavomat.sk sú výhodné first minute dovolenky v prímorských rezortoch. Ponuka sa začína už od decembra, ale teraz zatiaľ záujemcovia nakupujú prevažne zimné wellness a ski pobyty.
Najväčší záujem o tradičné letné dovolenky pri mori však zaznamenáva portál až od mája a júna a pokračuje až po predaj last minute, keď sa stretávame aj s rezerváciami na poslednú chvíľu, tri či štyri dni pred nástupom na dovolenku.
„Ak to rozdelíme podľa spôsobu dopravy, tak topdestinácie dostupné autom alebo autobusom sú Chorvátsko a Taliansko. Lietadlom – Bulharsko, Turecko, Grécko, Egypt či kúsky exotiky,“ pokračuje Aleš Mlátilík.
„Najobľúbenejším morom Slovákov je aj tento rok suverénne Jadran. Preto aj najviac dovolenkárov, ktorých oslovujú zľavy, smerovalo práve do Chorvátska. Vďaka priamym dohodám s hoteliermi sme dosiahli ceny all inclusive pobytov na takej úrovni, akú by inak ľudia zaplatili len za samotné ubytovanie.“
Dovolenka pri mori už dávno nie je tou jedinou a najvyhľadávanejšou alternatívou. Najnavštevovanejším destináciám letných mesiacov začali konkurovať krajiny visegrádskej štvorky. Majú čo ponúknuť aj tým najnáročnejším dovolenkárom, a pritom sú doslova „za rohom“. Turisticky príťažlivými sa tak stávajú poznávacie zájazdy blízkeho okolia na regionálnej úrovni.
Čoraz viacej Slovákov podľahlo novodobému trendu cestovania a spoznávania vlastných regiónov i susedných krajín. Uprednostniť Českú republiku, Poľsko či Maďarsko pred prímorskými krajinami pritom podmieňuje mnoho vecí.
„Pri výbere dovoleniek dnes rozhoduje predovšetkým vzdialenosť bez potrebného nákupu letenky, kultúrna a jazyková blízkosť, bohaté možnosti turistického vyžitia, ich zážitková pestrosť a kvalitné služby. Podpora regiónov v oblasti cestovného ruchu sa tak pozitívne odzrkadľuje na čoraz vyššej návštevnosti nielen českých a moravských regiónov, ale všetkých krajín visegrádskej štvorky“, povedal Jan Šilhánek, organizátor nedávnej výstavy cestovného ruchu GO a REGIONTOUR 2015 v Brne.
Ponuka cestovateľských možností je pritom pestrá. Kým návštevník moravských regiónov dokáže oceniť bohaté krajinné scenérie a jedinečné chute miestnych pivovarov, v Maďarsku môže objaviť čaro tradičného kúpeľníctva či gastronómie. Tak ako Poľsko môže Slováka ohúriť množstvom pamiatok a kultúrnych zážitkov, takisto ho dokáže zlákať i kraj drotárov a horských kaplniek, región Kysúc na Slovensku.
Pokiaľ dovolenkári túžia predsa len po vzdialenejších či exotických krajinách, výber sa tiež zmenil. Milovníci netradičných dovoleniek siahajú predovšetkým po tých zážitkových. Absolútnym hitom sa stáva dovolenková plavba na luxusnej lodi.
„Takáto dovolenka ponúka jedinečné zážitky, kde za pár dní môžete navštíviť aj niekoľko krajín. Je vhodná pre rodiny s deťmi a za konkurencieschopnú cenu“, odporúča Josef Svoboda, spoločnosť Cruise Plus.
Trend znovu navštíviť na dovolenke okolité krajiny potvrdil aj riaditeľ Zlavomat.sk. „Aktuálne na stránke prevládajú letné dovolenky na Slovensku a v susedných krajinách – v Česku, Maďarsku alebo v Poľsku. A medzi slovenské najlepšie predávané destinácie patria klasicky Vysoké a Nízke Tatry, Orava, Liptov a lokality v blízkosti akvaparkov a kúpalísk. Najobľúbenejšie wellness pobyty – celkovo tvoria okolo 65 % zo všetkých pobytov.“
Tak ako cestovné kancelárie ani zľavový portál nemieni zvyšovať ceny letných dovoleniek, všetci však avizujú rozšírenie ponuky hotelov a destinácií.