THSR 700T, 299,9 km/h, Taiwan
Tento vysokorýchlostný vlak premáva od januára 2007 medzi taiwanskou metropolou Tchaj-pej a mestom Kao-siung. Cestu medzi týmito sídlami skrátil z pôvodných štyroch hodín a tridsiatich minút iba na hodinu a pol.
Súprava má 12 vozňov, z ktorých 9 poháňa vlastný motor. Vďaka tomu dokáže zrýchliť z nuly na 300 km/h za 15 minút. THSR 700T vyrába konzorcium troch obrovských japonských firiem – Kawasaki, Nippon Sharyo a Hitachi.
Cestujúci môžu cestovať vo vagóne triedy biznis (66 pasažierov), ostatných 923 miest je umiestnených v klasických vozňoch. Celý vlak je zvukotesný, takže hluk zvonka nepreniká k cestujúcim.
ETR 500 Vlak Frecciarossa Train, 299,9 km/h, Taliansko
ETR 500 Frecciarossa je najrýchlejší vlak v Taliansku, vyrába ho skupina podnikov AnsaldoBreda, Bombardier a Alstom, prevádzkuje ho spoločnosť Trenitalia.
Premáva na trase Miláno-Rím-Neapol až 72-krát denne. Z Ríma do Milána,ktoré sú od seba vzdialené 600 kilometrov, sa dostane len za 2 hodiny a 40 minút (lietadlom to trvá 1 hodinu a 10 minút).
SNCF TGV Duplex, 319,9 km/h, Francúzsko
TGV Duplex na koľajnice spustili v decembri 2011. Je to dvojpodlažný vysokorýchlostný vlak, ktorý spája všetky väčšie mestá vo Francúzsku. Má kapacitu až 508 pasažierov, ktorí ho vyhlasujú za jeden z najpohodlnejších európskych vlakov.
Firma Alstom ho vyrába z kvalitného hliníka, čím znižuje jeho hmotnosť a jeho tvrdosť zároveň zaručuje bezpečnosť cestujúcich aj v prípade zrážky. TGV Duplex má ekologický dizajn a mieru recyklovateľnosti 90 %.
Alstom Euroduplex, 319,9 km/h, Francúzsko
Euroduplex sú treťou sériou vysokorýchlostných vlakov TGV Duplex. Na rozdiel od predošlých vlakov tieto križujú francúzske, švajčiarske, nemecké a luxemburské železničné siete. Do užívania ich odovzdali v roku 2011 a jedna súprava pojme 1020 pasažierov.
Na rozdiel od predchádzajúcich dvoch generácií majú vlaky Euroduplex menšiu hmotnosť a výrazne lepšiu aerodynamiku, vďaka čomu spotrebujú aj menej energie.
E5 Series Šinkansen Hayabusa, 319.9 km/h, Japonsko
Momentálne najrýchlejší vlak v Japonsku, ktorý začal premávať v roku 2011, prevádzkuje železničná spoločnosť East Japan. Premáva medzi Tokiom a Aomori a vzdialenosť 715 kilometrov zvládne za 2 hodiny a 56 minút.
Má 10 vagónov s kapacitou až 731 cestujúcich. Prvý vagón má 15 metrov dlhý nos. Táto konštrukcia prispieva k minimalizácii hluku a vibrácií, keď vlak prechádza tunelmi.
Talgo 350, 349,8 km/h, Španielsko
Vysokorýchlostný vlak Talgo 350 prevádzkuje štátna železničná spoločnosť a jazdí medzi Madridom a Barcelonou. Miestni ho prezývajú „pato“ (kačica) podľa jeho nosa, ktorý sa podobá na kačací zobák. Tento charakteristický vzhľad však pomáha vlaku Talgo 350 znášať tlakové vlny.
Siemens Velaro E / AVS 103, 349,8 km/h, Španielsko
AVS 103 je španielska verzia vysokorýchlostných vlakov Velaro E, ktoré vyrába nemecká strojárska spoločnosť Siemens. Jazdia medzi Madridom a Barcelonou a 630 kilometrov zvládnu za 2 hodiny a 30 minút.
Španielske národné dráhy si objednali tieto rýchlovlaky v roku 2001 a premávať začali v roku 2007. Velaro E má 8 vagónov s celkovou kapacitou 404 pasažierov.
AGV Italo, 359,8 km/h, Taliansko
AVG Italo je najrýchlejší vlak v Európe. V bežnej prevádzke jazdí rýchlosťou 359,8 km/h, ale počas skúšky v roku 2007 dosiahla súprava 573,8 km/h.
V roku 2008 si talianska spoločnosť Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) objednala od firmy Alstom 25 AVG vlakov za 650 miliónov eur. Dnes tieto vlaky spájajú Rím a Neapol a vzdialenosť vyše 200 kilometrov prejdú za menej ako hodinu. Súprava má 11 vagónov. AVG Italo má ekologicky šetrnú štruktúru, 98 % z neho sa dá zrecyklovatať.
Harmony CRH 380A, 379,9 km/h, Čína
Harmony CRH 380A, ktorý prevádzkujú čínske dráhy, je druhým najrýchlejším vlakom na svete. Maximálna rýchlosť, ktorú súprava dosiahla počas testov, bola 416,1 km/h. Vlak pravidelne jazdí po trase Šanghaj-Nanking od roku 2010 a naraz odvezie 494 cestujúcich.
CRH 380A má nízku hmotnosť vďaka telu z hliníkovej zliatiny a dobre rozráža vzduch vďaka pretiahnutému nosu lokomotívy. Podvozky sú úplne bez vibrácií.
Šanghaj Maglev, 430,9 km/h, Čína
Prvé miesto patrí čínskemu vlaku, ktorý sa pohybuje za pomoci magnetického poľa. Zostrojili ho firmy Siemens a ThyssenKrupp a na rozdiel od ostatných vlakov Šanghaj Maglev nemá kolesá a nad traťou sa doslova vznáša. Aj vďaka tomu dokáže tento úžasný stroj dosiahnuť svoju najvyššiu prevádzkovú rýchlosť už za 4 minúty.
Jazdí na trase medzi šanghajskou stanicou Longyang a tamojším medzinárodný letiskom Pudong od roku 2004 a celá cesta trvá len 7 minút a 20 sekúnd. Naraz sa doňho zmestí 574 pasažierov a premáva každých 15 minút. Lístok stojí v prepočte 7,6 eura.
Zdroj: Themysteriousworld.com; Wikipedia.org