Takmer celý deň vo vzduchu
Na budúci rok sa chystá spoločnosť Singapore Airlines nasadiť lietadlo typu Airbus A350–900ULR, s najdlhším doletom na svete, na najdlhší nepretržitý let na svete. Vzdialenosť medzi Singapurom a New Yorkom prekoná za 19 hodín.
Tento stroj je variantom modelu A350–900, ktorý si pre svoje maratónske lety ako jediná kupuje práve spoločnosť z ostrovnej krajiny v juhovýchodnej Ázii. Avšak ani tento rekordný let pravdepodobne neostane neprekonaný. Spoločnosť Qantas už uvažuje o nepretržitom lete z východného pobrežia Austrálie do Londýna.
Opäť nadzvukové lietadlá
Aj keď nadzvukový Concord sa naposledy vzniesol nad oblaky v roku 2003, sen o lietaní rýchlejšom ako hvizd stále žije. Aj Boeing aj Airbus zvažujú možnosti a nie sú v tom sami. Tretím v partii a vážny súper na scéne je Boom, ktorý už pracuje na vývoji nadzvukových strojov.
Letenka by pritom mala byť až o 75 % lacnejšia ako to bolo v Concorde a rýchlosť dvaapolkrát vyššia ako dosahujú súčasné lietadlá. V roku 2018 plánuje spoločnosť Boom testovať lietadlo XB-1 Supersonic Demonstrator, ⅓ veľkú verziu osobného lietadla Boom. Predpokladá sa, že z nadzvukových letov budú mať radosť najmä Austrálčania, ktorí to majú ďaleko všade.
Batožinové čipy pre istotu
Hľadanie, preposielanie a preplácanie stratenej a zablúdenej batožiny stálo letecké spoločnosti vlani 1,8 miliardy eur. Riešenie nepríjemných problémov by mohli priniesť nové systémy na označovanie batožiny v podobe rádiofrekvenčných identifikačných čipov.
Tie vyzerajú ako klasické štítky s čiarovými kódmi, avšak obsahujú omnoho viac údajov a dajú sa skenovať pomocou senzorov umiestnených v nákladných priestoroch. Tak bude možné sledovať pohyb batožiny od check-inu, kde ju cestujúci odovzdá, cez všetky miesta, kde sa s ňou manipuluje, až po úspešný prílet do cieľovej destinácie a jej vyloženie na pohyblivý pás.
Veľký brat sa pozerá
Spoločnosť British Airways zvýšila bezpečnosť letiskového priestoru terminálu 5 na londýnskom Heathrowe zavedením skenerov na rozpoznanie tváre. Technológia biometrického zobrazovania zachytí v hlavnom bezpečnostnom skenovacom priestore črty tváre cestujúcich spolu s palubným lístkom a pokiaľ sa zhodujú s tými naskenovanými pri vstupnej bráne na palubu lietadla, let sa môže začať.
Okrem lepšieho prehľadu o osobách pohybujúcich sa na letisku je tiež vybavovacia doba pred nástupom kratšia, pretože cestujúci sa nemusia identifikovať pasom. Očakáva sa, že takéto opatrenia budú zavádzať aj ďalšie letiská.
Sebestačné autá
Počas spoznávania nových krajín mnohí siahajú po vlastnej doprave, ktorá dáva slobodu a sebestačnosť. Kým sa však posádka nadchýna scenériami mihajúcimi sa za oknami, šofér sa musí sústrediť na cestu, a tak často nemá z výletu takmer nič.
Riešením by mohli byť práve inteligentné autá, ktoré by do cieľa došoférovali sami a ešte by cestujúcich upozorňovali po ceste na reštaurácie, toalety, ale aj pozoruhodnosti a turistické atrakcie. Stránka Business Insider Intelligence predpovedá, že plne autonómne automobily bez vodiča sa na cesty dostanú do roku 2019, pričom Európa sa z nich bude tešiť najskôr.
Zdroj: Traveller.com.au