Tematický park v meste Bandung, na západe Jávy, láka turistov, aby si prišli spraviť zaujímavé selfies, ktoré zaručene oživia ich účty na sociálnych sieťach.
Na jednom mieste ich čaká mnoho úžasných pozadí – a práve s nimi je problém. Parku sa dostáva kritika, že svoj úspech a zisk založil na kopírovaní populárnych umeleckých diel.
Medzi plagiáty patrí napríklad dielo Urban Light od Chrisa Burdena, ktorého originál je vystavený v kalifornskom múzeu Los Angeles County Museum of Art.
V Zajačom meste sa objavila aj kópia práce japonskej umelkyne Yayoi Kusama Obliteration Room. Ďalšie inštalácie v tematickom parku zasa nápadne pripomínajú umelecké diela v Múzeu zmrzliny v Amerike.
Zajačie mesto nie je jedinou turistickou atrakciou, ktorá láka na plagiáty. Len v Indonézii môžeme navštíviť 3 napodobeniny Hobbitieho domu z Nového Zélandu, jeden z nich tiež priamo v Bandungu.
Ďalším príkladom je skopírovaný známy bangkocký plávajúci trh, ktorý sa v Bandungu teší veľkej obľube a návšteva zahŕňa okrem prehliadky aj fotenie s figurantmi oblečenými v tradičných krojoch z rôznych krajín, aj s príslušným falošným pozadím.
Tieto a podobné miesta, ktoré ponúkajú turistom možnosť prejsť sa „pravým“ anglickým mestečkom v Ázii, či sfotiť sa pred Eiffelovou vežou bez nutnosti precestovať tisíce kilometrov, dokazujú, že turizmus dnes už nemusí byť o cestovaní a fyzickej návšteve miesta, ale skôr o zážitku – a fotografii.
Strata nevyhnutnosti priestorovej originality pri cestovaní dostala aj názov, post-turizmus.
Tak mnohí turisti dnes vďaka moderným technológiám ani neuvažujú nad rozdielom medzi originálom a plagiátom, pre nich je podstatné uznanie a obdiv, ktoré dostanú po zavesení obrázka či videa na internet.
Zdroj: Weforum.org; Theguardian.com; Thejakartapost.com