Správajme sa vo vlaku ako doma: Kupé nie je toaleta

Nielen služby, ale aj nároky cestujúcich na rýchlosť, komfort a čistotu sa v železničnej doprave posúvajú vpred míľovými krokmi. Bez aktívnej spolupráce cestujúcich bude však každá snaha zbytočná. O čistote vo vlakoch sme hovorili s Ing. Karolom Henzélym.

16.07.2018 08:00
Dominika Foto:
Dominika Morávková-Zeleniková pomáha v neľahkej kampani za slušnosť vo vlakoch.
Ing. Karol Henzély, ktorý má v Železničnej... Foto: Železničná spoločnosť Slovensko
Ing. Karol Henzely Ing. Karol Henzély, ktorý má v Železničnej spoločnosti Slovensko na starosti aj čistotu vlakov

Každý deň sa vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko prepravia tisícky cestujúcich. Z hľadiska udržania hygienického štandardu to je rozhodne výzva. Ako často sa jednotlivé vlakové súpravy upratujú?

V Železničnej spoločnosti Slovensko sa držíme zásady, že vlak musí byť kompletne uprataný minimálne raz za 24 hodín. Ešte striktnejší sme pri diaľkových spojoch a vlakoch, ktoré denne najazdia veľký počet kilometrov. V tomto prípade je to dvakrát až trikrát denne. V Bratislave, Humennom, Žiline a vo Zvolene máme tiež špeciálne strediská na vonkajšiu údržbu. Vozne sa sem dostanú minimálne raz týždenne, s výnimkou zimného obdobia.

Rozmeňme si čistotu vo vlakoch na drobné. Aké objemy materiálov či počet ľudských zdrojov sa vynakladá na hygienu a upratovanie?

Pokiaľ ide o materiály, rozprávame sa o tisíckach položiek. Za mesiac doplní dodávateľ do vlakov približne 250-tisíc kotúčov toaletného papiera a 45-tisíc balíkov papierových utierok. Za rok sa spotrebuje asi 20 ton chemických prostriedkov. Mesačne vyčistíme 46-tisíc vozidiel. Počas sviatkov sa v jednom vozni vyzbierajú až štyri vrecia odpadu. Na jednotlivých pracoviskách údržby sa denne vystrieda 140 čističov a majstrov.

Ktoré situácie vnímate z hľadiska udržiavania poriadku ako najväčší problém?

Nápor na zariadenie je najmä počas víkendov, keď sa mladí ľudia vracajú z diskoték a hlavnú úlohu zohráva alkohol. S trochou nadhľadu treba dodať, že občas máme pocit, ako by niektorí ľudia nevedeli používať toalety, prípadne si ich zamieňajú s inými miestami vo vlaku. Vtedy vznikajú skutočne veľmi nepríjemné situácie.

Kľúčovú úlohu pri udržiavaní kultúry cestovania teda majú samotní cestujúci?

Správne. Treba zdôrazniť, že rozhodujúci je vždy ľudský faktor. Bez spolupráce s cestujúcimi nie je možné dosiahnuť optimálny výsledok. Každý by si mal uvedomiť, že vo vlaku necestuje sám, po ňom prídu ďalší, ktorí očakávajú adekvátny komfort. Našou snahou je, aby sa cestujúci vo vlakoch cítili ako doma – príjemne a útulne. Vo vlastnej domácnosti všetci dodržiavame isté štandardy správania sa, aby sme si udržali pohodlie. Preto by sme sa aj vo vlaku mali správať tak ako doma.

Zásady ohľaduplného správania vo vlaku

  1. Pozor na odrobinky, odpadky a prilepené žuvačky.
  2. Neobťažujme ostatných aromatickým jedlom.
  3. Telefonujme diskrétne, používajme slúchadlá.
  4. Nevykladajme si na sedadlá nohy ani batožinu.
  5. Uvoľnime miesto seniorom, rodinám s deťmi a cestujúcim s miestenkou.
  6. Nepoškodzujme vlaky škrabancami, grafitmi či ničením polepov.
  7. Dbajme o bezpečnosť.
  8. Udržujme čistotu na WC.

Všetky videá nájdete tu:

https://www.youtube.com/playlist?…

chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Železničná spoločnosť Slovensko #cestujúci #čistota