Práva cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave
- Pri kúpe lístka na autobus alebo autokar vám nesmú naúčtovať vyššiu cenu z dôvodu vašej štátnej príslušnosti alebo miesta, kde si lístok kupujete.
- Práva cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave sa uplatňujú najmä na pravidelné diaľkové (viac ako 250 km) autobusové a autokarové linky, ktoré sa začínajú alebo končia v krajinách EÚ. Niektoré z týchto práv sa uplatňujú aj na všetky pravidelné linky.
- Krajiny EÚ sa môžu rozhodnúť vyňať z týchto pravidiel čisto vnútroštátnu pravidelnú dopravu a spoje, ktorých veľká časť trasy – vrátane plánovaného zastavenia – je mimo EÚ.
Zrušenie alebo meškanie
- Bez ohľadu na to, či vaše spojenie mešká, alebo bolo zrušené, máte počas čakania nárok na primerané a včasné informácie o situácii.
- V prípade, že dôjde k zrušeniu vášho diaľkového spoja (viac ako 250 km), na ktorý ste mali rezervovaný lístok, alebo k omeškaniu (viac ako 2 hodiny), musia vám ponúknuť:
- vrátenie ceny lístka, prípadne bezplatnú cestu späť do pôvodného miesta nástupu na autobus/autokar – napríklad ak z dôvodu meškania alebo zrušenia už nemôžete naplniť účel svojej cesty,
- bezplatnú prepravu do konečnej destinácie za porovnateľných podmienok v najbližšom možnom termíne.
- Ak vám prepravca neponúkne tieto možnosti priamo na mieste, môžete sa neskôr sťažovať a žiadať vrátenie ceny lístka plus náhradu vo výške 50 % ceny lístka.
- Ak mala vaša cesta diaľkovou linkou (viac ako 250 km) trvať dlhšie ako 3 hodiny a odchod je posunutý o viac ako 90 minút, resp. zrušený, takisto máte nárok na:
- jedlo a občerstvenie – primerané k dĺžke čakania alebo meškania,
- ubytovanie, ak môžete v ceste pokračovať až na nasledujúci deň – najviac na 2 noci v cene do 80 eur za noc. Dopravca nie je povinný zaplatiť náklady na ubytovanie, ak spoj mešká z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienok alebo prírodnej katastrofy.
Nehody – finančná náhrada a asistenčné služby
- Ak ste počas diaľkovej cesty autobusom (viac ako 250 km) utrpeli zranenia v dôsledku dopravnej nehody, máte nárok na finančnú náhradu. V prípade úmrtia môžu o náhradu žiadať vaši dediči.
- Nárok na finančnú náhradu od dopravcu máte aj vtedy, ak pri dopravnej nehode, ktorá sa stala počas diaľkovej cesty, dôjde k strate alebo poškodeniu vašej batožiny alebo iného osobného majetku.
- V prípade potreby vám dopravca zároveň poskytne okamžitú pomoc: prvú pomoc, jedlo, oblečenie, dopravu a ubytovanie.
Sťažnosti
- Ak sa domnievate, že vaše práva neboli rešpektované, môžete podať sťažnosť dopravcovi do troch mesiacov od dátumu, kedy uvedená udalosť nastala. Dopravca má jeden mesiac na to, aby sa k sťažnosti vyjadril, pričom konečnú odpoveď vám musí poslať do troch mesiacov od prijatia vašej sťažnosti.
- Ak nie ste spokojní s konečným riešením sťažnosti, môžete kontaktovať vnútroštátny dozorný orgán.
Práva cestujúcich v železničnej doprave
- Ak sa domnievate, že vaše práva neboli rešpektované, môžete podať sťažnosť železničnej spoločnosti, ktorá vám musí odpovedať do jedného mesiaca.
- Ak nesúhlasíte so spôsobom vybavenia vašej sťažnosti, môžete kontaktovať Dopravný úrad.
- Práva cestujúcich v železničnej doprave sú upravené na Europa.eu
Práva cestujúcich v lodnej doprave
- Pri kúpe lístka nesmú naúčtovať vyššiu cenu z dôvodu vašej štátnej príslušnosti alebo miesta, kde si lístok kupujete.
- Okrem toho máte práva aj v prípade nečakaných udalostí. Napríklad ak dôjde k meškaniu alebo zrušeniu lodného spojenia a vy nemôžete nastúpiť na palubu, tieto práva si môžete uplatniť v prípade, ak cestujete:
- z prístavu v EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom,
- do prístavu v EÚ s ktorýmkoľvek dopravcom.
- Tieto práva sa nevzťahujú na:
- lode určené na prepravu menej ako 13 cestujúcich,
- lode s 3-člennou alebo menšou posádkou,
- veľmi krátke plavby (menej ako 500 m jednosmerne),
- väčšinu historických lodí,
- exkurzie a vyhliadkové plavby – ak neposkytujú ubytovacie kapacity alebo ak ubytovanie na palube netrvá dlhšie ako dve noci.
Zrušenie alebo meškanie
- Bez ohľadu na to, či vaše spojenie mešká, alebo bolo zrušené, máte počas čakania nárok na primerané a včasné informácie o situácii.
- V prípade zrušenia plavby alebo omeškania, ktoré trvá viac ako 90 minút, vám musia ponúknuť:
- vrátenie ceny lístka, prípadne bezplatnú cestu späť do pôvodného miesta nástupu na loď – napríklad ak z dôvodu meškania už nemôžete naplniť účel svojej cesty,
- bezplatnú prepravu do konečnej destinácie za porovnateľných podmienok v najbližšom možnom termíne.
- V prípade, že sa váš odchod omešká o viac ako 90 minút, vo väčšine prípadov máte takisto nárok na:
- jedlo a občerstvenie – primerané k dĺžke čakania,
- ubytovanie – ak môžete v ceste pokračovať až na nasledujúci deň.
- Ak je príchod do miesta vašej destinácie posunutý o viac ako jednu hodinu, máte nárok na finančnú náhradu. V závislosti od dĺžky meškania vám vzniká nárok na náhradu vo výške 25 % až 50 % ceny lístka.
- Dopravca nie je povinný zaplatiť finančnú náhradu, ak loď mešká z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienok alebo prírodnej katastrofy.
Sťažnosti
- Ak sa domnievate, že vaše práva neboli rešpektované, môžete podať sťažnosť dopravcovi do dvoch mesiacov od dátumu, kedy uvedená udalosť nastala. Dopravca má jeden mesiac na to, aby sa k sťažnosti vyjadril, pričom konečnú odpoveď vám musí poslať do dvoch mesiacov od prijatia vašej sťažnosti. Ak nie ste spokojní s konečným riešením sťažnosti, môžete kontaktovať vnútroštátny dozorný orgán.
Nehody na mori
- Ak v dôsledku nehody na mori utrpíte zranenia, máte nárok žiadať dopravcu alebo jeho poisťovňu o náhradu. V prípade úmrtia môžu o náhradu žiadať vaši dediči.
- Nárok na náhradu od dopravcu máte aj vtedy, ak pri nehode na mori dôjde k strate alebo poškodeniu vašej batožiny, vášho vozidla alebo iného majetku.
- V prípade osôb so zníženou pohyblivosťou bude náhrada za stratený alebo poškodený vozíček alebo iné podobné vybavenie na zabezpečenie pohyblivosti predstavovať plnú cenu výmeny alebo opravy.
- Dopravca je povinný zaplatiť zálohovú platbu na pokrytie bezprostredných finančných potrieb v prípade zranenia alebo úmrtia spôsobeného v dôsledku:
- stroskotania,
- prevrhnutia,
- zrážky,
- nabehnutia lode na plytčinu,
- výbuchu alebo požiaru na lodi,
- poruchy lode.
Sťažnosti
- Žiadosť o náhradu škody za stratu alebo poškodenie osobného majetku počas nehody na mori môžete predložiť súdu v krajine, v ktorej:
- má dopravca svoje hlavné miesto podnikania alebo trvalý pobyt, alebo
- sa tam nachádza vaše miesto začatia alebo skončenia prepravy, alebo
- tam máte trvalý pobyt – za predpokladu, že dopravca má v tejto krajine svoje miesto podnikania a podlieha jej právnemu systému, alebo
- bola uzavretá cestovná zmluva – za predpokladu, že dopravca má v tejto krajine svoje miesto podnikania a podlieha jej právnemu systému.
- O strate alebo poškodení batožiny musíte písomne informovať dopravcu ešte pred vylodením alebo vydaním batožiny, najneskôr však do 15 dní od dátumu vylodenia alebo vydania batožiny. V opačnom prípade strácate nárok na náhradu.
- Vo všeobecnosti musíte svoj nárok uplatniť na súde do dvoch rokov od udalosti, začatie plynutia tejto lehoty sa však môže líšiť v závislosti od okolností straty/poškodenia.