Oblasti okolo Dunaja sú pre cyklistov i vodákov lákavejšie vďaka Danube bike and boat

Oblasti okolo Dunaja, najmä v okolí Malého a Mošonského Dunaja od Bratislavy až po Komárno, sa stávajú opäť o čosi lákavejšie a dostupnejšie pre cyklistov a vodákov. Deje sa tak v rámci medzinárodného projektu cezhraničnej spolupráce medzi Slovenskom a Maďarskom s názvom Danube bike and boat. Jeho cieľom je na oboch stranách vybudovať potrebnú rekreačnú infraštruktúru so zameraním na vodáctvo a cykloturizmus.

09.09.2019 13:00
debata

Jedným z partnerov projektu je aj bratislavská mestská časť Vrakuňa. „Vrakuňa je nástupnou bránou pre vodákov po Malom Dunaji, a tiež križovatkou na cyklotúry smerujúce do Ružinova, Podunajských Biskupíc alebo Ivanky pri Dunaji, či Zálesia,“ uviedol pre TASR projektový manažér a zároveň miestny poslanec Stanislav Bruna.

V rámci projektu zrealizovala vrakunská samospráva dve investičné aktivity. Jednou z nich je vybudovanie novej oddychovej zóny pri kruhovom objazde, ktorej súčasťou je aj nástupný pontón a odstavné plochy pre vodákov.

Druhou je nová cyklotrasa, vďaka ktorej sa cyklisti dostanú z mestskej časti k letisku, čím sa napojí na cyklotrasy smerujúce do Ivanky pri Dunaji a Juravu.

Starosta Vrakune Martin Kuruc v tejto súvislosti verí, že čoskoro sa cyklisti dostanú bezpečne z Vrakune až do Rače či Sv. Jura.

„Vytvorili sme aj mapový podklad, ktorý sleduje všetky atraktivity od Bratislavy po Kolárovo, kde sa vlieva Malý Dunaj do Váhu. Cyklisti a vodáci tam majú popísané, čo všetko môžu po svojich cestách stretnúť, sú tam obrázky atraktivít, teda identifikované pamätihodnosti a zákutia, ale tiež odkazy na webové stránky, či poskytovateľov služieb cestovného ruchu,“ poznamenal Bruna. Vytvorené mapy sú dve, jedna je väčšia a komplexnejšia a druhá je menšia, turistická.

Do tohto projektu medzinárodnej spolupráce je zapojených celkovo deväť partnerov zo slovenskej a maďarskej strany. Oficiálne bol spustený koncom roka 2017 a ukončený by mal byť v septembri tohto roka.

Zámerom bolo napríklad využiť bohaté prírodné a kultúrne dedičstvo cezhraničného územia, vytvoriť konkurencieschopnú európsku turistickú destináciu Vnútrozemská delta Dunaja v oblasti Žitný ostrov a Szigetkoz, zvýšiť atraktívnosť cezhraničného regiónu Podunajskej oblasti, či sceliť cezhraničnú destináciu pozdĺž riek Malý a Mošonský Dunaj, vrátane hlavného toku Dunaja.

Jeho súčasťou má byť okrem iného napríklad aj rekreačná, vodácka a cykloturistická infraštruktúra na viac ako 30 miestach na Slovensku a v Maďarsku, zrekonštruovaný skanzen s vodným mlynom v Jelke, Centrum vodáckej turistiky v Šamoríne či Korzo v Zálesí.

„Program cezhraničnej spolupráce, ktorý zastrešuje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR vytvára priestor pre investície na zlepšenie technického stavu prírodných a kultúrnych pamiatok, ale aj rozvoj vybraných prvkov zelenej infraštruktúry, prípadne klasickej infraštruktúry, ktorou sa cezhraničné regióny spájajú,“ poznamenal Michal Feik z ministerstva.

Na všetky programy cezhraničnej spolupráce je vyčlenených takmer 600 miliónov eur. Do tejto kategórie spadajú aj projekty cezhraničnej slovensko-maďarskej spolupráce, ktorého súčasťou je aj spomínaný projekt Danube bike and boat.

V rámci slovensko-maďarskej spolupráce bolo vyhlásených 11 výziev, pričom schválených bolo 93 projektov vo výške 125 miliónov eur. Celkovo je v rámci tejto spolupráce vyčlenených takmer 156 miliónov eur.

debata chyba
Viac na túto tému: #cyklistika #Dunaj #vodáci