Pokus číslo 2: Ľudia stále snívajú o nadzvukových komerčných letoch, už sa na tom pracuje

Uprostred pandémie, ktorá takmer zlikvidovala medzinárodné lety, prichádzajú na scénu ultrarýchle lietadlá.

19.01.2021 07:00
debata

V súčasnosti nelieta žiadne komerčné lietadlo, ktoré by presahovalo rýchlosť zvuku. Posledným a zatiaľ jediným nadzvukovým dopravným lietadlom pre bežných cestujúcich, ktoré pravidelne lietalo nad Atlantikom, bol anglo-francúzsky Concorde s maximálnou rýchlosťou 2,04 macha (2 330 km/h).

Koniec jeho 27-ročnej prevádzky v roku 2003 čiastočne zapríčinila havária v Paríži v roku 2000, pri ktorej zahynulo 113 ľudí. Ďalšími problémami, s ktorými sa Concorde boril, boli financie – nezarobil na seba, a znečisťovanie – jeho prevádzka nevyhovovala novým environmentálnym normám.

Prípad veľkého technologického kroku späť je dnes zriedkavý a túžba ľudí znova sa presúvať rýchlejšie ako zvuk a preletieť ponad Atlantický oceán za 3 hodiny, sa nestratila.

No momentálne, v časoch zúriacej pandémie, keď medzinárodná doprava takmer neexistuje, vyznievajú úvahy o nástupcovi Concordu pomerne bizarne. Napriek tomu tu sú, píše Daily Beast.

V malom závode na letisku Centennial v Denveri v štáte Colorado vznikol nový stroj, ktorý vyzerá ako miniverzia Concordu. Je to jednomiestne experimentálne prúdové lietadlo XB-1 s ihlou na nose, ktoré sa má do vzduchu dostať tento rok.

Jeho tvorca, Boom Supersonic, ho stavia ako koncept pre nadzvukové dopravné lietadlo Overture so 75 sedadlami, ktoré plánuje pripraviť do desiatich rokov.

Boom sľubuje výrazné skrátenie času letu medzi kontinentmi: Tokio – Seattle za 4,5 hodiny namiesto 8,5; Los Angeles – Sydney za 8 hodín a 30 minút namiesto 14 hodín a 30 minút.

Overture bude zelenšie ako bol Concorde a bude schopný splniť rovnaké emisné normy, aké sa požadujú od podzvukových lietadiel. Jedna vec však bude navlas rovnaká ako pri Concorde – bude robiť rovnaký ohlušujúci rachot, ktorý je nevyhnutným výsledkom vysokej letovej rýchlosti. Overture by mal lietať rýchlosťou 2,2 macha.

Do hry vstupuje aj ďalšia spoločnosť Aerion so sídlom v nevadskom Rene. Tá vyrába nadzvukové lietadlo AS2 s maximálnym počtom miest 12. Aerion je odhodlaný priniesť na trh lietadlo, ktoré bude oveľa zelenšie ako Overture a ktoré dokáže nadzvukovo lietať aj bez toho, aby vyvolalo typický rachot.

To znamená kompromis medzi rýchlosťou a najprísnejšími environmentálnymi normami. Najvyššia rýchlosť AS2 bude 1,4 macha. Počas letu nad zemou teda bude musieť spomaliť, aby nedochádzalo k nepríjemnému duneniu.

Let z New Yorku do Londýna nad Atlantikom vyššou rýchlosťou by trval štyri hodiny, v podzvukových etapách by ušetril asi dve hodiny. Dlhšie lety by si vyžadovali zastávky na doplnenie paliva.

Tak by let medzi New Yorkom a Singapurom trval 13 hodín a 45 minút, čo predstavuje úsporu 4,15 hodiny.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nadzvukový let