Napriek negatívnym dopadom pandémie na automobilový priemysel zaznamenali v roku 2020 predaje elektrických vozidiel obrovský posun vpred v mnohých krajinách, píše World Economic Forum.
Podľa odhadov EV-Volumes predstavovali plug-in elektrické vozidlá v minulom roku 4,2 percenta globálneho predaja malých vozidiel, oproti 2,5 percentám v roku 2019.
V roku 2019 uviedlo osem krajín podiel elektromobilov 5 % alebo viac, o rok neskôr sa už 13 krajinám podarilo posunúť predaj elektromobilov nad 10 percent.
Najviac elektromobilov jazdí na severe Európy. Už niekoľko rokov je lídrom medzi krajinami Nórsko s celkovým 75-percentným podielom plug-in elektrických vozidiel. Nasleduje Island, Švédsko a Fínsko.
Nórsko zaviedlo veľmi účinný systém stimulov – elektromobily sú napríklad oslobodené od daní či od platby mýta. Krajina totiž ukladá vysoké dovozné clá na vozidlá a má vysoké dane z registrácie automobilov, vďaka čomu sú tu autá drahé. Zrušením týchto ciel na elektrické vozidlá Nórsko dotuje nákupy elektromobilov.
Čína, ktorá je z hľadiska celkového objemu predaja elektrických automobilov zďaleka najväčším trhom, vypadla z top 10, pričom elektrický pohon sa v krajine podieľal na celkovej autodoprave 6,2 percentami.
Krajiny s najväčším podielom nabíjacích elektromobilov v rámci predaja za rok 2020:
- Nórsko – 74,8 %
- Island – 45 %
- Švédsko – 32,2 %
- Holandsko – 24,9 %
- Fínsko – 18,1 %
- Dánsko – 16,4 %
- Švajčiarsko – 14,3 %
- Portugalsko – 13,5 %
- Nemecko – 13,5 %
- Luxembursko – 11,4 %
- Francúzsko – 11,3 %
- Belgicko – 10,7 %
- Spojené kráľovstvo – 10,7 %
- Rakúsko – 9,5 %
- Írsko – 7,4 %
- Čína – 6,2 %