Najlepšie európske nízkonákladovky: S kým sa skutočne (ne)oplatí letieť?

Pre cestovný ruch boli roky 2020 a 2021 najnáročnejšími od 11. septembra, keď letecká doprava skolabovala zo dňa na deň.

03.11.2021 07:00
debata

Za posledné dva roky všetky letecké spoločnosti prišli o milióny pasažierov, lety sa hromadne rušili, hromadne sa prepúšťali zamestnanci a aerolínie, ktoré prežili, sa viac zadĺžili, píše Euronews. Nové svetlo na konci tunela sa začalo objavovať až v apríli 2021, keď opäť stúpol počet rezervácií. Napomohlo rýchle testovanie, ale najmä hromadné očkovanie proti novému koronavírusu.

Zástupcovia leteckých spoločností a letísk sa nedávno zišli v Miláne na podujatí World Routes 2021, top stretnutí v oblasti cestovného ruchu, na ktorom sa rokovalo o nových leteckých linkách.

Najväčšie európske nízkonákladové letecké spoločnosti Ryanair, EasyJet a Wizz Air reflektovali uplynulé dva roky a odhalili, na čo sa môžu cestujúci v roku 2022 a neskôr tešiť.

Ako sa im darí?

Spoločnosť Ryanair, ktorá sa nazýva "najzelenšou leteckou spoločnosťou v Európe“, otvára nové linky. Už teraz lieta dopravca na 2100 linkách, čo je najviac z týchto troch leteckých spoločností, a spúšťajú ďalších 500.

Zatiaľ čo ostatné letecké spoločnosti boli opatrne optimistické, pokiaľ ide o vyhliadky, Ryanair si verí.

V pätách má však konkurenta – Wizz, ktorý ohlasuje nové trasy každý týždeň a do roku 2030 plánuje prijať 4600 nových pilotov a v najbližších piatich rokoch sa zameria na zdvojnásobenie objemu svojho podnikania. Wizz zároveň plánuje spustiť linky aj do a zo Strednej Ázie, kde sa, naopak, Ryanair nechystá.

Stovky nových liniek

Najstaršia z nízkonákladoviek, EasyJet, priznala, že roky 2020 a 2021 boli „veľmi ťažkým obdobím“. Rovnako ako predošlé dve nízkonákladovly, aj EasyJet sa chce sústrediť na to, aby dostala zákazníkov späť na palubu. Za posledné tri mesiace spustila 58 nových liniek, čo je podľa nej viac, ako Ryanair a Wizz dohromady.

V reakcii na pandémiu COVIDu-19 a následné rušenie letov sa aerolínie EasyJet zbavili 10 percent svojich lietadiel, ale teraz majú na objednávku 130 lietadiel Airbus A320neo.

Tieto nové lietadlá sú najudržateľnejšie, pretože spotrebúvajú o 15 % menej paliva, spôsobujú menšie hlukové zaťaženie a môžu prepravovať viac cestujúcich.

Wizz s týmito lietadlami lieta tiež a spoločnosť rada poukazuje na to, že jej celá flotila lietadiel je v priemere najnovšia zo všetkých nízkonákladových leteckých spoločností.

A prečo vlastne letecké spoločnosti chcú, aby sme vedeli, akými lietadlami lietajú? Pretože si stále viac uvedomujú, že pasažieri chcú cestovať čo najudržateľnejšie, aj keď, samozrejme, najzelenšia možnosť je neletieť vôbec.

Služby zákazníkom

Samozrejme, jedným z faktorov, ako nízkonákladové letecké spoločnosti znižujú svoje náklady, je aj minimálne poskytovanie služieb zákazníkom. Ich prioritou je čím skôr splatiť pôžičky – Ryanair, EasyJet a Wizz dlhujú britskej vláde „kovidové“ pôžičky spolu vo výške 1,2 miliardy libier (asi 1,4 miliardy eur). Znižovanie nákladov zároveň láka zákazníkov, ktorým záleží na nízkych cenách leteniek

Wizz kladie dôraz na integrované služby zákazníkom náborom kompetentných zamestnancov. Asi dve tretiny ich palubných sprievodcov majú vysokoškolské alebo vyššie vzdelanie vzdelanie, takže sú mimoriadne kompetentní a majú správny prístup.

O EasyJet sa vo všeobecnosti hovorí ako o spoločnosti, ktorá poskytuje zákazníkom dobré služby a v oblasti vracania peňazí a reklamácií je podľa vlastných tvrdení špičkou v odvetví.

Verdikt

Ak sú pre vás na prvom mieste náklady, najlacnejšie vychádza najčastejšie Ryanair. Pri tejto spoločnosti však býva problém uplatnenie vrátenia peňazí či stornovanie letu.

Nízka flexibilita pri prebookovaní či rušení letu však v dnešnej pandemickej dobe, keď sa podmienky cestovania, ktoré vydávajú jednotlivé krajiny, menia niekedy nepredvídateľne doslova zo dňa na deň, rovnako ako zdravotná situácia konkrétneho cestujúceho, môže byť problém.

EasyJet a Wizz sú, naopak, pri vracaní peňazí zákazníkom pomerne konzistentné a obe spoločnosti kladú dôraz na zákaznícky servis.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nízkonákladové aerolínie