Tento mesiac oznámil dopravca British Airways zrušenie ďalších viac ako 10-tisíc krátkych letov, ktoré boli naplánované na odlet od augusta až do októbra.
Spolu tak dopravca od apríla zrušil viac ako 30-tisíc letov, a to primárne kvôli nedostatku personálu na letiskách – verí však, že ide o posledné masívne rušenie počas tohto leta.
British Airways nie sú jediní, lety rušia aj aerolínie skupiny Lufthansa, ktoré počas júla zrušili približne tritisíc letov, a to rovnako kvôli nedostatku personálu a prebiehajúcim štrajkom na európskych letiskách, 10-tisíc letov boli nútené zrušiť aj aerolinky easyJet.
20. júna kvôli národnému štrajku neodletelo z bruselského letiska žiadne lietadlo a štrajky sú plánované po celej Európe aj po zvyšok leta.
Podobne sú na tom holandské aerolinky KLM a je to práve holandské letisko Schiphol, ktoré toto leto trpí najviac. Domáci dopravca zruší až do konca augusta približne 20 letov denne, na letisku totiž chýbajú pracovníci bezpečnostných kontrol či obstarávajúci batožinu.
Rušení je však stále pomerne málo, problémy robia skôr zmeny letov, hlási najväčší slovenský predajca leteniek Pelikán.sk. Zmenám robia problém najmä plné lietadlá, cestujúcim sa preto ťažko hľadá náhradný let.
Pandemické letá sú preč
Dôvod situácie je pritom jednoduchý – pandémia pripravila letiská a aerolinky o výraznú časť pasažierov a tým pádom aj personálu, ktorý posledné dva roky nebol potrebný v podobnom množstve ako pred krízou.
Po dvoch pandemických letách sa cestovných ruch nestihol pripraviť na návrat pasažierov, takpovediac, z nula na sto. Čísla cestovateľov tak dobehli, a v mnohých prípadoch aj prekonali tie z roku 2019, ktorý bol známy aj ako rekordný rok cestovného ruchu.
Od apríla do konca júna rástol záujem slovenských dovolenkárov o letenky o viac ako 11 percent, ukazujú dáta Pelikán.sk. Leto je typickým obdobím Stredomoria, ktorého sezóna začína koncom apríla – tento rok sa tak udialo o približne dva mesiace skôr.
Situácia na letiskách nie je nezvrátiteľná, treba s ňou však podľa odborníkov počítať počas celého leta. Personál letiska a aerolínií prechádza niekoľkými školeniami bezpečnosti, ktoré v súčasnej dobe trvajú pár týždňov a mesiacov.
Kým tak letiská nebudú mať dostatok pracovníkov, ktorí cestovateľom spravia bezpečnostnú prehliadku či odbavia batožinu, musíme rátať s dlhšími radmi či omeškaniami letov.
Ktorým letiskám sa treba vyhnúť?
Najväčšie problémy aktuálne trápia veľké prestupové letiská, problémy hlásia letiská Schiphol v Amsterdame, najvyťaženejšie letisko v Európe, či najväčšie britské letisko Heathrow.
Amsterdam a britské letisko Gatwick budú toto leto limitovať počet letov, zvyšné budú musieť aerolinky zrušiť. Z letiska Schiphol bude môcť v júli odletieť 67,5-tisíc pasažierov, v auguste 72,5-tisíc.
Gatwick limituje počet letov na 825 v júli a 850 v auguste, teda o približne 50 menej ako býva počas najvyťaženejších augustových dní.
S problémami sa trápia aj letiská v Španielsku, letisko v Madride trápi okrem nedostatku personálu aj nedostatok dopravy smerom z letiska.
Personál aerolínií a španielskych letísk má navyše v pláne štrajky počas väčšiny júla, štrajkovať bude aj personál aerolínií easyJet či Ryanair na letisku Malorka. Aerolinky napriek tomu avizujú, že lety zrušené nebudú, dôjde maximálne k omeškaniu.
Ako cestovať v lete 2022?
Odborníci z Pelikán.sk radia cestovateľom niekoľko jednoduchých tipov, s ktorými sa toto leto vedia vyhnúť nepríjemnostiam.
1. Doraziť na letisko s dostatočným predstihom
Nepísaným pravidlom je doraziť na letisko približne dve hodiny pred odletom, v prípade diaľkových letov sa odporúča aj viac. Toto pravidlo by mali cestovatelia v lete dodržiavať a na letisko sa vždy vybrať s dostatočným časovým predstihom – ten závisí od počtu, v ktorom cestujú, ale aj od počtu batožiny, ktoré potrebujú, takpovediac, zacheckovať.
2. Cestovať s príručnou batožinou
S problémami sa toto leto stretávajú cestovatelia, ktorí cestujú s podpalubnou batožinou. Práve nedostatok personálu má za následok, že batožinu nemá kto odbaviť. Tá tak s cestovateľmi nemusí doraziť do ich cieľovej destinácie. Pelikán odporúča toto leto cestovať najmä s príručnou batožinou, ktorá ide s cestujúcimi priamo na palubu.
Ak však cestujete s podpalubnou batožinou a stratí sa, treba urobiť prvé kroky ešte na letisku – treba podať tzv. claim, teda reklamáciu priamo na letisku u leteckej spoločnosti. V ňom vyplníte aj adresu, na ktorú vám bude batožina doručená. Pelikán však upozorňuje, že niekedy môže trvať jej doručenie až jeden mesiac. V prípade, že máte batožinu poistenú, môžete jej hľadanie riešiť aj priamo s poisťovňou.
3. Voliť priame lety z blízkych letísk
Najväčšie problémy aktuálne hlásia najmä veľké prestupové letiská v Európe. Pelikán preto odporúča toto leto voliť najmä priame lety s odletom z blízkych letísk. Stále pomerne bezproblémovými sú slovenské letiská, letisko vo Viedni či Budapešti, ale aj Prahe.
4. Poistenie leteniek
Posledným, ale najdôležitejším odporúčaním je poistenie leteniek. Cestovatelia majú pri cestách po Európe zo zákona nárok na kompenzáciu, Pelikán ju so svojim novým poistným produktom posunul ešte o level vyššie. S poistením Koala tak cestovatelia získajú kompenzáciu 200 eur za každý let v objednávke, a to v prípade meškania dve a viac hodín, či pri zrušení menej ako 45 dní pred plánovaným odletom.
Návrat superjumba
Milovníkom letectva priniesla pandémia a konkrétne leto 2022 aj jednu dobrú správu. Na nebo sa postupne vracia najväčšie dopravné lietadlo na svete – dvojposchodový Airbus A380.
Výroba superjumba sa skončila koncom roka 2021, posledné lietadlo tohto typu dostali aerolinky Emirates, ktoré boli najväčším odberateľom tohto modelu – koncom decembra dostali posledné vyrobené lietadlo, ktoré boli ich 123.
Práve pandémia predčasne urýchlila koniec najväčšieho dopravného lietadla, kedy ich viaceré aerolinky poslali do predčasného dôchodku, či jednoducho uzemnili a vymenili za menšie a na prevádzku lacnejšie modely.
Práve posledné mesiace priniesli zmenu, do obehu vráti A380 od leta 2023 aj skupina Lufthansa, a to kvôli zvýšenému záujmu o cestovanie a oddialeným dodávkam objednaných lietadiel.
Flotila Lufthansy mala k dispozícii 14 lietadiel typu A380, šesť z nich skupina predala, zvyšných osem je uskladnených v Španielsku a Francúzsku – Lufthansa momentálne diskutuje o tom, koľko z nich sa vráti do obehu. Do tohto typu lietadla usadia aerolinky 509 pasažierov.
Podľa dát spoločnosti Cirium by sa do konca roku 2022 malo na oblohu vrátiť 60 percent A380 z predpandemických čias, aerolinky Singapore Airlines by sa do konca roka mali so superjumbom dostať na úroveň roku 2019, British Airways by dokonca mali lietať s viac A380tkami, ako lietali pred pandémiou.
Aerolinky Emirates už teraz lietajú s viac ako polovicou svojej flotily A380, a to hlavne kvôli množstvu pasažierov.