Železnička ide na plnú paru

Čiernohronská železnica kedysi zvážala drevo z lesov, dnes vozí turistov. Cestovanie historickým vláčikom nádhernou prírodou a vidieckymi usadlosťami v okolí Čierneho Balogu sa stalo jednou z najvyhľadávanejších atrakcií Horehronia.

21.08.2012 18:27
železnica, čierny balog Foto:
Obec Čierny Balog nevyčlenila žiadne peniaze na dotáciu neziskovky, ktorá spravuje Čiernohronskú železničku. Tá jej prevádzku však nechce zrušiť.
debata

Najväčšia lesná železnica na našom území, ktorú vybudovali pred vyše sto rokmi, mala v časoch svojho rozmachu 132 kilometrov. V súčasnosti je obnovených dokopy osemnásť kilometrov na troch tratiach.

„Snažíme sa poskytnúť návštevníkom nielen atraktívny zážitok z jazdy vláčikmi, ktorý dotvára aj klasická parná lokomotíva, ale ukázať im všetko, čo sa s touto lesnou železnicou spája. Môžu sa zoznámiť aj so zákulisím starostlivosti o naše mašinky a vyskúšať si prácu voľakedajších rušňovodičov,“ hovorí riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek.

Na Slovensku bolo pôvodne okolo štyridsať lesných železníc. Čiernohronská bola nielen najväčšia, ale aj posledná fungujúca. Spustili ju v roku 1909 a slúžila na zvoz dreva zo všetkých dolín v povodí Čierneho Hrona. Nepretržite sa využívala do konca roku 1982, keď vtedajšia vláda rozhodla o zastavení prevádzky na posledných 36 kilometroch trate. Všetky lokomotívy, vozne a koľajnice boli určené na zošrotovanie. Pred zánikom ju zachránili presvedčení nadšenci a dobrovoľníci, ktorým sa podarilo uchovať pozostatky historickej železnice, zaradiť ich medzi národné kultúrne pamiatky a v roku 1992 pustiť historický turistický vláčik na prvé obnovené kilometre trate.

„Začínali sme dvoma kilometrami z Čierneho Balogu do Vydrova, jedným vagónikom a parnou lokomotívou, ktorá tu vtedy zostala po skončení prevádzky. Dnes máme päť parných rušňov, šesť motorových lokomotív, pätnásť vagónikov a tri trasy. Našou vlajkovou loďou je storočný drevorubačský parný vláčik,“ zhrnul Bílek dvadsaťročnú novodobú históriu. Ročne prepravia okolo 40-tisíc ľudí.

Hlavná a najdlhšia trasa s názvom Výlet Hrončianskou dolinou vedie z Chvatimechu pri Valaskej do Čierneho Balogu. Je dlhá 12 kilometrov a jazda trvá približne hodinu. Najkratšia s pomenovaním V ústrety Lesníckemu skanzenu meria dva kilometre a za zhruba desať minút návštevníkov dopraví až k vstupu do jedinečného múzea v prírode. Rozľahlý areál na ploche 140 hektárov, z ktorých 116 hektárov tvoria lesy, ponúka vychádzku do minulosti, prítomnosti a budúcnosti slovenského lesníctva.

Tento rok sa železnička rozšírila o novú obnovenú trať, ktorú nazvali Popod Pustý vrch. Štvorkilometrová trasa vedie z Čierneho Balogu cez Sihlu na Dobroč. „Svojím charakterom je trochu iná ako dve predchádzajúce, kde dominujú najmä malebné prírodné scenérie a zákutia. Návštevníkov prevezie pôvodne drevorubačskými osadami takzvaných Spojených štátov balockých, pričom na Jánošovke trať prechádza medzi tribúnou a futbalovým ihriskom, čo je nepochybne svetová rarita,“ približuje Bílek.

Nová trasa ponúka turistom aj cykloturistom výlety do sedla Chlpavica na Klenovský Vepor, Pustý vrch alebo do okolia Dobročského pralesa. Medzi zaujímavosti patrí aj rodný dom Jozefa Dekreta Matejovie, ktorý už za Márie Terézie položil základy dodnes využívaného lesného hospodárenia založeného na obnove lesa.

Do súprav sú zaradené aj špeciálne detské vagóniky. Deti sa počas jazdy môžu zabaviť na šmýkačke, hrať sa či kresliť.

Podrobnejšiu históriu železničky od jej vzniku až po súčasnosť a jej záchranu približuje múzeum v budove stanice v Čiernom Balogu. Technické zákulisie odhaľuje depo a dielne, ktoré sú rovnako ako celý areál verejne prístupné.

Ďalšou z nevšedných atrakcií je lokomotíva, ktorá namiesto nafty jazdí na použitý fritovací olej. Hovoria jej „šnicelmašina“, pretože vonia po hranolčekoch.

Užitočné rady

  • železnička premáva od mája do konca septembra každý deň
  • podrobný cestovný poriadok aj s cenami cestovných lístkov je na www.chz.sk
  • cestovné lístky sa kupujú priamo vo vlaku, v Čiernom Balogu možno využiť aj pokladňu na stanici
  • vstup do areálu železničky v Čiernom Balogu vrátane múzea je bezplatný
  • parkovať sa dá pri všetkých koncových staniciach, parkovacie plochy a parkoviská sú bezplatné
  • občerstvenie je v každej z koncových staníc, v Chvatimechu, Dobroči a vo Vydrove sú bufety, na stanici v Čiernom Balogu aj reštaurácia

Tipy na ďalšie výlety

  • Dobročský prales, pre verejnosť uzavretý, na jeho hranici však vedie exkurzný chodník, sprievodcu s výkladom zabezpečuje združenie Vydra, kontakt: 048/ 619 15 37
  • turistický Chodník históriou a tradíciami so 14 zastávkami z Čierneho Balogu do Vydrovskej doliny – Lesníckeho skanzenu
  • ozubnicová železnica medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom s dvoma impozantnými viaduktmi
  • Bystrianska jaskyňa v Bystrej
  • Heľpa, rázovitá obec s bohatými kultúrnymi tradíciami
debata chyba