Spoločnosť Virgin podpísala zmluvu s vládou v hodnote 1 milión libier: letieť bude Boeing 787 z londýnskeho Heathrow do New Yorku na letisko JFK.
Tento let bude kľúčovým krokom k „udržateľnému“ letectvu, tvrdí ministerstvo dopravy.
Čo je SAF?
SAF sa vyrába zo surovín ako je použitý kuchynský olej, poľnohospodársky odpad a domáci odpad, obaly, zvyšky potravín a textílie.
Napriek ekologickosti však SAF aj tak produkuje pri spaľovaní uhlíkové emisie. Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) ale odhaduje, že v priebehu „životného cyklu paliva“ sa obmedzia emisie zhruba o 70 až 80 percent.
Je to preto, že je vyrobené z odpadových produktov, kde sa uhlík už uvoľnil, alebo z rastlín, ktoré počas svojho rastu absorbujú oxid uhličitý.
SAF je v súčasnosti zmiešané – v 50-percentnom pomere – s tradičnými fosílnymi palivami.
V kombinácii s „odstránením skleníkových plynov umožní 100-percentný SAF dosiahnuť nulové emisie“, uviedol hovorca vlády.
SAF vypúšťajú minimálne toľko CO2 ako petrolej – znižovanie skleníkových plynov prichádza už vo fáze výroby. Výrobná fáza však môže byť škodlivá pre životné prostredie.
Ak spoločnosti pestujú „panenské plodiny“ – teda nevyužívajú odpad – s cieľom kompenzovať emisie, plantáže môžu viesť k odlesňovaniu a zníženiu biodiverzity.
Používanie „panenských“ plodín je veľmi škodlivé: plantáže plodín ako palmy, repka alebo sója, sú hlavnou hnacou silou odlesňovania.
Aké rozšírené je používanie SAF?
Letecká doprava tvorí asi dve percentá celosvetových emisií uhlíka. Štúdia Univerzity v Lunde zistila, že vyhnutie sa len jednému transatlantickému letu ušetrí osemkrát viac emisií skleníkových plynov za rok ako recyklácia.
Ale IATA – ktorej členovia prevádzkujú viac ako 80 percent svetových letov – plánuje dosiahnuť čistú nulu do roku 2050.
SAF sú často propagované ako najlepšia cesta k dekarbonizácii. Členovia aliancie Oneworld – vrátane British Airways, American Airlines a Finnair – sa zaviazali využívať 10 percent SAF do roku 2030.
Iniciatíva Európskej komisie „ReFuelEU“ navrhla nariadiť dodávateľom palív používať 2 percentá SAF od roku 2025 – postupne pomer zvyšovať na 63 percent do roku 2050.
Súčasná spotreba je však extrémne nízka. V roku 2019 SAF predstavoval len 0,1 percenta všetkého leteckého paliva používaného na celom svete.
No zvyšovanie je problém, pretože SAF je viac ako dvakrát drahšie ako bežné palivá.


