K Francúzsku sa pridalo aj Španielsko, ktoré navrhlo zákaz letov na krátke vzdialenosti. Environmentálne skupiny však odsúdili tento na prvý pohľad ušľachtilý návrh ako „čisto symbolický“.
Španielsko chce zakázať lety na krátke vzdialenosti, pokiaľ existuje alternatíva vlakom, ak cesta po železnici trvá menej ako 2,5 hodiny.
Návrh pochádza od španielskej vládnucej Socialistickej strany (PSOE) a krajne ľavicovej strany Sumar, ktoré minulý mesiac dosiahli dohodu o vytvorení novej progresívnej koaličnej vlády.
Čítajte viac Francúzi nám chcú zrušiť mega lacné letenky: EÚ navrhnú plošné zvýšenie cien najnižšieho cestovnéhoCieľom opatrenia je obmedziť emisie z krátkych vnútroštátnych letov a podporiť udržateľnejšie cestovanie ako súčasť španielskeho akčného plánu v oblasti klímy do roku 2050.
Mohlo by to ovplyvniť napríklad lety z turisticky obľúbených destinácií ako Alicante, Barcelona, Sevilla a Valencia do Madridu. Lety z hlavného mesta do zahraničných metropol sa však do zákazu nezahrnú.
Francúzsko zaviedlo podobné opatrenie začiatkom tohto roka, no ekológovia sa pýtali, nakoľko efektívne je pri znižovaní lietania a negatív s ním spojených.
Španielsky zákaz je stále len vo forme návrhu, či reálne vstúpi do platnosti, sa ešte uvidí.
Čítajte viac Pilotovi nepovolili pristátie, tak na oblohu nakreslil 24-kilometrový falus (foto)Ako by zákaz krátkych letov pomohol životnému prostrediu?
Podľa štúdie, ktorú nedávno zverejnila spoločnosť Ecologistas en Acción, by odstránenie krátkych letov, pri ktorých existuje železničná alternatíva v dĺžke do štyroch hodín, ušetrilo až 300 000 ton CO2 a 50 000 leteckých operácií ročne.
Konfederácia environmentálnych skupín navrhla 11 leteckých trás, ktoré by mohli byť nahradené cestami vlakom, čím by sa španielske emisie CO2 z domácej leteckej dopravy znížili takmer o 10 percent.
Vládny návrh však tento cieľ znižuje tým, že sa zameriava na cesty, ktoré možno vlakom uskutočniť za menej ako 2,5 hodiny.
Netýkalo by sa to ani prípojových letov na uzlových letiskách – a práve toto obmedzenie viedlo spoločnosť Ecologistas en Acción k tomu, aby označila zákaz len za teoreticky užitočný a jeho prínos za čisto symbolický.
Francúzsky zákaz letov na krátke vzdialenosti sa ukázal byť podobne obmedzený a mal vplyv len na tri letové trasy.
Čítajte viac Toto sú najbezpečnejšie letecké spoločnosti roku 2023. Ocenili aj 10 nízkonákladoviekOtázkou je tiež, či má Španielsko dostatok vlakových spojení, ktoré by nahradili lety na krátke vzdialenosti. Je pravda, že cestovanie vlakom v Španielsku získava na popularite.
Nie je však vždy ľahké nahradiť lety na krátke vzdialenosti cestami vlakom. Na mnohých by si to vyžadovalo presuny cestujúcich medzi stanicami a prestupy z vysokorýchlostných vlakov na regionálne.
Práve preto sa do navrhovaného zákazu krátkych letov nedostali medzinárodné lety s prestupom – cestujúci by sa namiesto nich pravdepodobne rozhodli prestupovať jednoducho na iných európskych letiskách.
Španielska letecká spoločnosť Iberia tiež tvrdila, že frekvencia vlakov obsluhujúcich hlavné letiská sa v súčasnosti nemôže rovnať frekvencii krátkych vnútroštátnych letov.
Namiesto presadzovania zákazu by veľké letiská mali byť napojené na vysokorýchlostnú železničnú sieť, aby cestujúci mali na výber medzi lietaním a cestou vlakom.
Čítajte viac Najdlhšia obchádzka sveta? Pre nehodu na diaľnici poslala navigácia šoférov 7113 kilometrov naokolo