Francúzi nám chcú zrušiť mega lacné letenky: EÚ navrhnú plošné zvýšenie cien najnižšieho cestovného

Cestovanie je fajn, ale len pešo, bicyklom, prípadne vlakom. Lacná a dostupná letecká doprava, zvlášť lákavé letenky nízkonákladových spoločností za pár drobných, neprospievajú životnému prostrediu.

20.09.2023 06:00
debata (6)

Preto sa francúzsky minister dopravy rozhodol, že EÚ navrhne zavedenie politiky minimálnych cien letov. Cieľom je zníženie emisií uhlíka.

Clément Beaune hovorí, že chce „bojovať proti sociálnemu a environmentálnemu dumpingu“ a že „letenky za 10 eur už nie sú možné“, pričom myslí na tarify nízkonákladových leteckých spoločností.

Sú však drahšie lety riešením problému a znížia uhlíkovú stopu letectva?

NEPOUZ, Rím, Taliansko, koloseum Čítajte viac Toto sú najobľúbenejšie letenky Slovákov. Začínajú sa na cenovke od 39 eur spiatočne

„Všetko, čo prinúti letecké spoločnosti platiť spravodlivý podiel na environmentálnych nákladoch, ktoré vytvárajú, je dobrá vec,“ hovorí podľa Euronews Jon Worth, odborník na cestovanie a zakladateľ kampane Trains for Europe.

„Mali by sme sa však zaoberať častými cestujúcimi a tento návrh sa nimi nezaoberá,“ dodáva. Pre niektorých ľudí to vraj bude znamenať menej pekných víkendových výletov, ale neodradí ich to od častého pravidelného lietania.

Výskum zverejnený skupinou klimatickej kampane Possible zistil, že vo Francúzsku absolvujú 2 % obyvateľov polovicu všetkých letov. V Británii je to 15 % obyvateľov, ktorí absolvujú 70 % letov, a 8 % Holanďanov vykoná 42 % letov.

Podľa európskeho prieskumu z roku 2014 celkovo 37 % Európanov nikdy necestovalo mimo svojej vlastnej krajiny. Táto štatistika sa priamo netýka leteckej dopravy, ale poskytuje predstavu o tom, koľko Európanov lieta.

wizz air lietadlo Čítajte viac Dovolenkový horor: Lietadlo Wizz Air vzplanulo, pasažieri uviazli na týždeň v Rumunsku

Lístky na vlak sú v Európe v priemere dvakrát drahšie ako letenky

Hnutie Greenpeace zistilo, že iba 12 vlakových liniek je rýchlych, spoľahlivých a lacnejších ako lety na 112 najdôleži­tejších analyzovaných trasách.

V máji tohto roku Francúzsko zaviedlo zákaz niektorých vnútroštátnych leteckých liniek. Ovplyvnené boli lety, ktoré sa dali nahradiť vlakovými linkami, a ktoré trvali menej ako 2,5 hodiny.

Ale kvôli protestom, ako napríklad, že vlaky nejazdia dostatočne neskoro v noci, sa zákaz vzťahuje len na 3 letecké trasy – z Paríža-Orly do Bordeaux, Lyon a Nantes.

Vlaky, ktoré nie sú dostatočnou náhradou lietadiel, jednoducho vedú cestujúcich k výberu letov.

Klimatickí aktivisti a organizácie kritizovali francúzsku vládu, že zákaz nezachádza dostatočne ďaleko na to, aby dokázal znížiť emisie uhlíka v letectve.

„Tieto druhy opatrení sú palice, ale chýba nám mrkva, stimuly, ktoré by ľudí prinútili zmeniť svoje správanie,“ vysvetľuje Jon Worth.

lietadlo, letisko, lietanie, pristávacia dráha, Čítajte viac České lietadlo havarovalo, keď sa na palube zjavila prepašovaná obluda. Pád prežila, mačetu nie

Aké sú skutočne efektívne riešenia?

Napríklad vytvorenie poplatku pre častých cestujúcich či odstránenie krátkych prestupných letov.

V Spojenom kráľovstve sa o „poplatku za časté lietanie“ diskutuje už roky. Daňové sadzby by sa zvýšili na základe toho, koľko letov absolvuje konkrétny človek za rok. Daň by s každým letom stúpala.

V Nemecku hľadali spôsoby, ako skrátiť vnútroštátne trasy. „Ak cestujete zo Stuttgartu do Singapuru, ale jediný priamy let odlieta z Frankfurtu, Nemecko posadí tohto cestujúceho na vlak spájajúci Stuttgart do Frankfurtu,“ hovorí Worth.

Problémom je, že niektorým krajinám ako Francúzsko stále chýba prepojený systém. Vo Francúzsku môžete k letom Air France pripojiť iba vysokorýchlostné vlaky TGV INOUI, v Nemecku môžete ísť vlakom Deutsche Bahn na let EasyJet, porovnáva odborník.

Podporia krajiny EÚ francúzsky návrh?

Je to typický francúzsky krok, z taktického hľadiska to nie je najlepší spôsob, domnieva sa Worth. Nemecko podľa neho nebude veľmi nadšené; Španielsko sa bude možno zaujímať viac, Holandsko tiež. Ostatné krajiny? Ťažko povedať.

Jon Worth sa obáva, že francúzsky minister dopravy hľadá skôr publicitu ako skutočnú zmenu.

cestovanie, dovolenka, lietadlo Čítajte viac Máme konečne odpoveď? Ktoré sedadlo v lietadle je najbezpečnejšie? Maldivy, dovolenka, cestovanie, lietadlo, lietanie, letecká dovolenka, pláž, exotika, ostrov, more, Čítajte viac Lietadlá budú príliš ťažké, aby vzlietli - kvôli klimatickej zmene. Budú vyhadzovať pasažierov? Bekim Aziri Čítajte viac Bekim: Keby mi na letisku stratili vozíček, odišiel by som na stokilovom papamobile

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Francúzsko #nízkonákladové aerolínie #lacné letenky #emisie lietadiel