Práve nedostatočná kapacita vlakov v Tatrách bola podľa jeho slov primárnym dôvodom toho, aby železničná spoločnosť doplnila tatranskú flotilu o päť nových vlakov a jeden multifunkčný rušeň s hybridným pohonom.
Počet cestujúcich však v poslednom roku klesol. „Za obdobie január až jún 2020, teda do uzávery trate, evidujeme na tomto úseku 942 946 prepravených cestujúcich. Nižšie počty cestujúcich sú zapríčinené nielen uzavretím a rekonštrukciou trate, ale aj pandemickou situáciou počas minulého roku,“ vysvetlil Kováč.
Od 6. júla 2020, keď sa začalo so spomínanou komplexnou rekonštrukciou trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom, vlaky nahradili spoje náhradnej autobusovej dopravy. Situácia z predošlých rokov by sa tak podľa Kováča mohla zlepšiť po ukončení rekonštrukcie a nasadení nových vlakov.
„Aj vďaka možnosti dvojčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich. Nové jednotky sú plánované pre prevádzku na rekonštruovanej ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské pleso, ako aj pre nasadenie na tratiach Tatranských elektrických železníc ako doplnok elektrických jednotiek 425.9,“ dodal hovorca.
Začať by mohli jazdiť na Tatranských elektrických železniciach v septembri a na ozubnicovej železnici v októbri.
Podľa výkonnej riaditeľky Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Lenky Rusnákovej bývajú spoje preplnené dlhodobo najmä v poobedňajších hodinách okolo štvrtej až piatej hodiny.
„V tom čase nastáva nárazové vyťaženie spojov, najmä, keď je pekné počasie a ľudia sa vyberú na túry, tak približne v danom čase sa z nich vracajú. Tento jav tu máme aj uprostred týždňa, aj počas covidovej doby. A potom sú tu aj ľudia z Tatier, ktorí sa vracajú z práce," vysvetlila pre SITA.
Železničná spoločnosť Slovensko plánuje v snahe zlepšiť situáciu aj ďalšie kroky. Upraviť chce historickú starú zubačku, a to pre možnosť prevádzky na tratiach ozubnicovej železnice prioritne na mimoriadne a historické jazdy. Prípadne by ju chcela využívať v čase špičky.
„Všetko však bude závisieť od dostupných zdrojov na ich renováciu a rekonštrukciu,“ skonštatoval Kováč. Zároveň dodal, že formou modernizácie tiež plánujú obnoviť všetkých 15 súčasných elektrických jednotiek radu 425.9, ktoré sú prevádzkované na tratiach TEŽ.
„Pôjde o modernizáciu interiéru pre cestujúcich a dosadenie klimatizácie, zároveň sa budú modernizovať riadiace a elektrické obvody a dosadí sa nový sofistikovaný informačný systém,“ uzavrel hovorca ZSSK.