Počet cestujúcich na tatranských tratiach stúpol za 6 rokov takmer dvojnásobne

Počet cestujúcich prepravených na tatranských tratiach stúpol za šesť rokov na takmer dvojnásobok. Kým v roku 2014 prepravili tatranské železnice viac ako 1,9 milióna cestujúcich, v roku 2019 to bolo takmer 3,5 milióna cestujúcich. Vyplýva to z informácií, ktoré poskytol hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč.

01.09.2021 17:00

Práve nedostatočná kapacita vlakov v Tatrách bola podľa jeho slov primárnym dôvodom toho, aby železničná spoločnosť doplnila tatranskú flotilu o päť nových vlakov a jeden multifunkčný rušeň s hybridným pohonom.

Počet cestujúcich však v poslednom roku klesol. „Za obdobie január až jún 2020, teda do uzávery trate, evidujeme na tomto úseku 942 946 prepra­vených cestujúcich. Nižšie počty cestujúcich sú zapríčinené nielen uzavretím a rekonštrukciou trate, ale aj pandemickou situáciou počas minulého roku,“ vysvetlil Kováč.

Od 6. júla 2020, keď sa začalo so spomínanou komplexnou rekonštrukciou trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom, vlaky nahradili spoje náhradnej autobusovej dopravy. Situácia z predošlých rokov by sa tak podľa Kováča mohla zlepšiť po ukončení rekonštrukcie a nasadení nových vlakov.

„Aj vďaka možnosti dvojčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich. Nové jednotky sú plánované pre prevádzku na rekonštruovanej ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské pleso, ako aj pre nasadenie na tratiach Tatranských elektrických železníc ako doplnok elektrických jednotiek 425.9,“ dodal hovorca.

Začať by mohli jazdiť na Tatranských elektrických železniciach v septembri a na ozubnicovej železnici v októbri.

Podľa výkonnej riaditeľky Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Lenky Rusnákovej bývajú spoje preplnené dlhodobo najmä v poobedňajších hodinách okolo štvrtej až piatej hodiny.

„V tom čase nastáva nárazové vyťaženie spojov, najmä, keď je pekné počasie a ľudia sa vyberú na túry, tak približne v danom čase sa z nich vracajú. Tento jav tu máme aj uprostred týždňa, aj počas covidovej doby. A potom sú tu aj ľudia z Tatier, ktorí sa vracajú z práce," vysvetlila pre SITA.

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje v snahe zlepšiť situáciu aj ďalšie kroky. Upraviť chce historickú starú zubačku, a to pre možnosť prevádzky na tratiach ozubnicovej železnice prioritne na mimoriadne a historické jazdy. Prípadne by ju chcela využívať v čase špičky.

„Všetko však bude závisieť od dostupných zdrojov na ich renováciu a rekonštrukciu,“ skonštatoval Kováč. Zároveň dodal, že formou modernizácie tiež plánujú obnoviť všetkých 15 súčasných elektrických jednotiek radu 425.9, ktoré sú prevádzkované na tratiach TEŽ.

„Pôjde o modernizáciu interiéru pre cestujúcich a dosadenie klimatizácie, zároveň sa budú modernizovať riadiace a elektrické obvody a dosadí sa nový sofistikovaný informačný systém,“ uzavrel hovorca ZSSK.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #železnica #Vysoké Tatry