Múzeum Porsche v Stuttgarte získalo vzácny model P1

Múzeum Porsche v nemeckom Stuttgarte rozšírilo svoju zbierku o možno doteraz najvzácnejší exemplár. Ide totiž o najstarší automobil, ktorý navrhol samotný Ferdinand Porsche, a to o mnoho rokov skôr, ako založil slávnu automobilku. Model z roku 1898 získal označenie P1 (Porsche 1).

10.02.2014 06:00
001-porsche-p1-1 Foto:
Porsche konštruoval automobily už 50 rokov pred tým, ako v roku 1948 z pásov zišlo prvé sériovo vyrábané Porsche 356. Prvý automobil P1 konštrukciou pripomína skôr koč a nezameniteľne ladnými krivkami svojich športových potomkov príliš neoplýva.
debata

Viac ako 100 rokov bol považovaný za stratený a vlani sa náhodou našiel v pôvodnom stave v jednej stodole v Rakúsku, informoval denník Die Welt. Riaditeľ stuttgartského múzea hovorí o senzácii. Novú pýchu pre múzeum kúpil Wolfgang Porsche, vnuk zakladateľa a dnešný šéf dozornej rady automobilky. Cena nebola zverejnená.

Porsche konštruoval automobily už 50 rokov pred tým, ako z pásov zišlo prvé sériovo vyrábané Porsche 356, čo bolo v roku 1948. Prvý automobil konštrukciou pripomína skôr koč a nezameniteľne ladnými krivkami svojich športových potomkov príliš neoplýva. Nález je o to vzácnejší, že z modelu P1 vyrobila viedenská firma Lohner, u ktorej Porsche pracoval, iba štyri kusy, a tak už asi sotvakto očakával, že by sa niektorý z nich mohol dochovať do dnešných dní.

Auto, ktorého plné označenie znie Egger – Lohner – Elektromobil Modell C.2 Phaeton, bol vybavený elektromotorom a dosahoval dojazdovú vzdialenosť, ktorá príliš nezaostáva za dnešnými elektromobilmi. Predstavovala úctyhodných 80 kilometrov. Tento skvost automobilovej histórie je pritom považovaný za vôbec prvý elektromobil. Elektromotor skonštruoval sám mladý Porsche. Revolučný automobil bol vybavený 12-stupňovým regulátorom rýchlosti.

Panenská jazda P1 sa uskutočnila 26. júna 1898 v uliciach Viedne. Pohon, ktorý sám osebe vážil 130 kilogramov, zo seba nevydal viac ako päť konských síl. Maximálna rýchlosť automobilu bola 35 kilometrov za hodinu. Prvú skutočnú zaťažkávaciu skúšku automobil absolvoval v septembri roku 1899 na pretekoch elektromobilov na 40 kilometrov pri príležitosti berlínskej medzinárodnej výstavy motorových vozidiel. Ferdinand Porsche so svojím vozidlom, v ktorom mal troch spolujazdcov, došiel do cieľa ako prvý s 18-minútovým náskokom.

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Stuttgart #Porsche múzeum #model P1