„Naším cieľom je, aby to tu zas bolo útulné,“ hovorí známy viedenský kaviarnik Berndt Querfeld, ktorý si od rodiny majiteľov kaviareň tento rok prenajal. Podľa neho je zariadenie podniku na 90 percent identické s tým z 30. rokov minulého storočia. Vtedy sa o návrh interiéru postaral architekt Josef Zotti, ktorý ho vybavil okrúhlymi zamatovými boxmi.
Kaviareň Café Museum sa nachádza medzi operou, pavilónom secesie a akadémiou výtvarných umení. Na tomto ideálnom mieste ju otvorili pred 111 rokmi. Interiér vtedy navrhol slávny Adolf Loos. Triezve zariadenie bolo protikladom rozbujnenej secesie. Do moderného podniku často zavítali maliari Gustav Klimt, Egon Schiele čo Oskar Kokoschka, spisovateľ Karl Kraus, skladateľ Franz Lehár či architekt Otto Wagner.
V 30. rokoch, keď Loosovo zariadenie dosluhovalo, oslovili majitelia Josefa Zottiho. Pred siedmimi rokmi nahradil mäkké sedenie vtedajší prevádzkovateľ kaviarne replikami pôvodného Loosovho nábytku. Kaviareň však neprosperovala a vlani ju museli zatvoriť. A tak sa nový nájomca vrátil k Zottiho návrhu. „Tradičný stav je to, čo sme si želali a čo sme vždy chceli, len v trošku čistejšej a modernejšej forme,“ hovorí Alexander Rokitansky z rodiny vlastníkov.
Architekt Hans-Peter Schwarz, ktorý na obnovení kaviarne pracoval, zachoval podľa svojich slov aj Zottiho „prevratný koncept osvetlenia“. O to sa starajú nástenné lampy a deväť veľkých závesných oceľových gulí. Svetlo z nich smerujú k stropu, odtiaľ sa odráža do priestoru.
Prestavba mala stáť pol milióna eur, ale podľa Querfelda pôvodný rozpočet nestačil. Kaviarnik však verí, že to bola dobrá investícia. „Myslím, že máme pred sebou pekných tridsať rokov. Potom už budem v dôchodku,“ dodáva.
Väčšina káv v legendárnej kaviarni vyjde na 4,40 eura. Za túto sumu hosť dostane aj takzvanú viedenskú melanž, čiže napoly kávu a napoly spenené mlieko. Dá sa tam však zájsť aj na raňajky, obed či večeru.