Železničky v Miškovci a Košiciach získali peniaze na rozvoj

V Košiciach plánujú použiť získané prostriedky na dostavbu staničnej budovy, rekonštrukciu koľajiska či opravu dvoch rušňov. V Miškovci zrekonštruujú jednu zo staníc a do prevádzky uvedú úplne nový osobný vagón.

08.03.2018 14:00
debata

Historické úzkorozchodné železničky v maďarskom Miškovci a v Košiciach získali na svoj ďalší rozvoj vyše 491 000 eur. Spoločný projekt získal finančnú injekciu z medzinárodného grantového programu Interreg.

Ako informovala hovorkyňa košickej detskej železničky Zuzana Lehotská, Úzkorozchodné železnice ako atrakcie a brány do prírody je slovensko-maďarský projekt obnovy košickej detskej historickej železnice a železnice v Miškovci.

Celkový rozpočet projektu je 577 929 eur vrátane finančnej spolúčasti realizátorov projektu. Z prostriedkov programu Interreg na košickú detskú železnicu pripadne 268 708 eur, maďarskí partneri získali 222 531 eur. Projekt sa začal 1. januára tohto roku a potrvá do 31. decembra 2019.

V Košiciach plánujú použiť získané prostriedky na dostavbu staničnej budovy, rekonštrukciu koľajiska či opravu dvoch rušňov. V Miškovci zrekonštruujú jednu zo staníc a do prevádzky uvedú úplne nový osobný vagón.

„Vďaka získanej finančnej podpore by sme chceli dokončiť stavbu staničnej budovy v Čermeli, obnoviť výhybňu v stanici Vpred a čiastočne opraviť železničný zvršok. Navyše chceme posilniť dopravu o ďalší motorový rušeň, ktorý bude mať dievčenské meno „Vlasta“ a areál železničky spestriť železničným pamätníkom – ďalším rušňom, tentoraz na podstavci, ktorý sa bude volať „Miškolc“. Našou snahou je prinavrátiť detskej železnici jej pôvodnú tvár, do ktorej však už musíme zakomponovať aj moderné požiadavky na prevádzkovanie takejto železnice ako atraktívneho turistického bodu v Košiciach,“ povedal Ľubomír Lehotský, predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice.

Železnička v Miškovci v rámci projektu rozvíja stanicu na ulici Dorottya, kde po malej modifikácii trate vznikne nová scenéria železnice. Tá dáva stanici novú, charakteristickú podobu a pritiahne potenciálnych cestujúcich svojím vzhľadom.

Nápad o vizuálnom priestore môžu neskôr prevziať aj iné lesné železnice. Ako ďalší prvok projektu bude spojazdnený nový vozeň, ktorý bude identický s už používaným malým uzavretým vozňom. Nový vozeň v mene partnerstva bude pomenovaný „Košice“ a jeho vybavenie sa bude niesť v tejto téme.

Historické úzkorozchodné železnice v Miškovci a Košiciach majú spoločnú históriu a patria k spoločnému kultúrnemu dedičstvu v strednej Európe. Postupom času boli obidve transformované na významné špecifické tematické turistické destinácie a „brány do prírody“ a v súčasnosti ich navštívi až 250 000 miestnych aj zahraničných turistov ročne.

„Naším cieľom je zachovanie tohto kultúrneho dedičstva a spoločnými riešeniami zvýšiť ich atraktivitu pre návštevníkov. Takto môžeme zabezpečiť ich dlhodobé a udržateľné využívanie pre ďalšie generácie. Už v nasledujúcich rokoch by mali návštevníci oboch železničiek pocítiť zvýšenú kvalitu služieb v infraštruktúre i vybavení. Spoločne vypracujeme rozvojový plán, ktorý spolu s marketingovou stratégiou prinesie riešenie na zachovanie, obnovu, spravovanie a propagáciu oboch železničiek v duchu rozvoja tejto integrovanej turistickej oblasti s vlastnými produktmi a značkou. Všetko vrátane nových možnosti rozvoja ekologického cestovného ruchu,“ doplnil Ľubomír Lehotský.

Interreg je kľúčovým nástrojom Európskej únie na cezhraničnú, nadnárodnú až medzinárodnú spoluprácu. Cieľom je spoločne riešiť problémy a hľadať riešenia v oblasti zdravotníctva, výskumu a vzdelávania, dopravy alebo udržateľnej energie. Programy Interreg sú financované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

debata chyba
Viac na túto tému: #železnička