Nejde však pritom o žiadnu modernú novinku – tento nápad sa zrodil v 16. storočí – počas vtedajšej pandémie, informuje Lonely Planet. Teraz podnikavci z Toskánska tento nápad len oživili a rozšírili okienkovú ponuku aj na miešané nápoje, kávu či zmrzlinu.
Okienka pomáhajú udržiavať bezpečnú fyzickú vzdialenosť a zároveň sú zaujímavou atrakciou. Podľa neziskovej kultúrnej organizácie Buchette del Vino, ktorú založili traja priatelia – Matteo Faglia, Diletta Corsini a Mary Christine Forrest, je takýchto servírovacích otvorov v Toskánsku asi 150, z nich vyše stovka sa nachádza priamo v historickom centre Florencie.
Vínne okná sa v regióne objavili počas talianskeho moru v rokoch 1629–1631, keď šikovní obchodníci s vínom vysekali do stien svojich obchodov malé otvory a pokračovali v predávaní nápojov.
Cez okienka podávali zákazníkom fľaše s vínom a dokonca aj platba mala svoje špeciálne postupy. Kvôli peniazom nevystrčili ruku von, ale používali malé kovové podnosy, na ktoré zákazníci položili mince a obchodníci ich potom vydezinfikovali octom.
Časom, keď nákaza ustupovala, okienka strácali na význame. Niektorí obchodníci ich znova zamurovali, iní si ich ponechali a okoloidúci ich až podnes ľahko prehliadali. Teraz sa to však zmenilo a vínne otvory znova nadobudli na význame.