Ubytovacie zariadenia v Banskej Štiavnici zaznamenali prepad návštevnosti

Ubytovacie zariadenia v Banskej Štiavnici zaznamenali v roku 2023 prepad návštevnosti oproti roku 2022 približne o 20 až 30 percent. Vyplýva to z dotazníkového prieskumu medzi členmi Oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Banská Štiavnica, ktorá mala ku koncu minulého roka 66 členov, z toho 55 subjektov podnikajúcich alebo činných v cestovnom ruchu a 11 obcí.

03.01.2024 08:00
Banská Štiavnica Foto:
Stredoveké banské mesto Banská Štiavnica sa sformovalo v 13. storočí okolo opevneného farského kostola zasväteného Panne Márii.
debata

„Výsledky za rok 2022 boli veľmi podobné ako v roku 2021. Počas dvoch covidových rokov sme však mali oproti zvyšku Slovenska veľmi dobré výsledky: v roku 2020 prepad iba o 12 percent, keď Slovensko padlo o 50 percent, a v roku 2021 bol prepad iba päť percent, keď Slovensko prepadlo o ďalších 45 percent,“ poznamenal riaditeľ organizácie Igor Kuhn.

Ako dodal, rekordný bol rok 2019, keď v hlavnej letnej sezóne doslova cítili, že „mesto praská vo švíkoch“. „Nestíhali stravovacie zariadenia, doprava a parkovanie a ubytovacie zariadenia boli vyťažené do posledného lôžka,“ skonštatoval Kuhn s tým, že po tomto „boome“ sa situácia stabilizovala a dá sa predpokladať, že aj v budúcich rokoch sa toho veľa nezmení.

Trochu iný pohľad na návštevnosť mesta však podľa jeho slov ponúka prepočet vybranej dane za ubytovanie v meste. „Prenocovania narástli približne zo 63 000 v roku 2021 na 99 000 v roku 2022, približne rovnaké čísla sme dosiahli v tomto roku. Metodika nám však neumožňuje zistiť presný počet prenocovaní, pretože niektorí ubytovatelia využili možnosť platiť paušálnu daň 100 eur/lôžko,“ vysvetlil riaditeľ organizácie.

Výsledky dotazníkového prieskumu ďalej ukázali, že 67 percent hostí si ubytovanie rezervuje online. Celkom 75 percent rezervácií je na dve až tri noci, 25 percent tvoria dlhšie pobyty. „Predĺženie pobytu je jedným z cieľov organizácie, takže sa nám darí,“ okomentoval výsledky Kuhn. Polovica hostí uprednostňuje polpenziu, 40 percent iba raňajky.

Medzi ubytovanými dominujú Slováci. Domáci návštevníci tvoria 75 percent klientely, osem percent Česi a zvyšok zahraniční turisti. Väčšina návštevníkov vyhľadáva podľa prieskumu prírodu a okolie, potom nasledujú miestne atrakcie, múzeá a galérie.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #banská štiavnica #ubytovanie