Prečo? Pretože aby sa turistovi na nejakom mieste páčilo a odporučil ho ďalej, respektíve sa doň vrátil, musí mať naň pekné spomienky.
Či bude mať po návšteve pekné spomienky aj na Bratislavu, je otázne.
1,5 km s kufrom
V posledných týždňoch komplikuje prácu touroperátorom a cestovkám, ktorí turistov do Bratislavy dovážajú, respektíve pre nich zabezpečujú niektoré služby, ale aj samotným návštevníkom, zmena organizácie dopravy v centre mesta – napríklad na Vajanského nábreží.
Tu – v blízkosti hotela Park Inn a tiež osobného prístaviska, bolo jedno z hlavných nástupných a výstupných miest pre turistov, ktorí prišli do Bratislavy loďami, alebo chceli absolvovať prehliadku mesta autobusmi.
To je však už minulosť. Po zriadení cyklopruhov priestor pre výletné autobusy na tomto mieste nezostal.
Pri hoteli Devín a Park Inn mesto zástavku pre výletné autobusy úplne zrušilo a na opačnej strane môžu stáť a to maximálne 10 minút maximálne dva autobusy, čo bude v turistickej sezóne žalostne málo.
Pretože len jednou loďou príde do mesta naraz 150–200 ľudí.
„Mesto nám ponúklo alternatívnu zástavku pri Malej scéne, to je však pre prehliadky mesta nevyhovujúce – je to ďaleko z osobného prístavu aj od všetkých hotelov, kde turisti bývajú. Musia ísť odtiaľ peši aj s kuframi 1,5 kilometra. Toto miesto nie je ideálne na výstup a nástup ani na keď návštevníci absolvujú prehliadku Bratislavy s pešou prehliadkou centra mesta, tiež je ďaleko,“ vysvetľuje Marcela Lauková, predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií a domáceho cestovného ruchu Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA).
Podľa nej je Bratislava vstupnou bránou na Slovensko a preto je dôležité, aby mali zahraniční klienti z tejto destinácie dobrý prvý dojem. „Spokojnosť klienta musí byť na prvom mieste a súčasné opatrenia v Bratislave smerujú k tomu, že to z dlhodobého hľadiska nebude fungovať„ konštatuje.
Rozhodli sme, zariaďte sa
Podľa zástupcov cestovných kancelárií je problém najmä v tom, že tieto zmeny neboli nijako s nimi, ale ani s Bratislavskou hotelovou asociáciou vopred konzultované, ani neboli o nich s predstihom informovaní.
„My rozumieme snahe mesta vytlačiť autá z centra, deje sa to aj v zahraničí. Ale všade ponúknu tým, ktorých sa to týka, alternatívne riešenia a vopred ich o tom informujú. To sa v Bratislave nestalo, boli sme postavení pred hotovú vec,“ pokračuje M. Lauková.
Rovnakú skúsenosť má aj Juraj Marko, prezident Bratislavskej hotelovej asociácie. „Mesto s nami nekomunikovalo ani tieto zmeny, ale ani zvýšenie turistickej dane, ani zmenu parkovacej politiky, ktorá sa tiež časti našich hostí týka. Dostali sme len direktívu podľa ktorej sme sa museli zariadiť“ hovorí.
Jednoduché to nemajú organizátori autobusových prehliadok, ani keď idú napríklad na Bratislavský hrad. Ani tu nie je miesto pre dostatok autobusov a môžu tu stáť len 10 minút, čo by bolo v poriadku, ak by bolo v blízkosti vyhovujúce parkovisko.
To však nie je, takže to znamená, že keď návštevníkov na hrade z autobusu vyložia, krúžia okolo a šoféri čakajú na telefonát od sprievodcu, aby ich znova naložil, čo určite ekologické riešenie nie je. V turistickej sezóne pritom pri hrade zastavuje naraz aj 30 autobusov s turistami.
Chceme turistov alebo nie?
Keďže je január, čo znamená pre mestský turizmus mimosezónu, problémy, ktoré zmeny organizácie dopravy v meste pre jeho návštevníkov prinášajú, nie sú ešte vypuklé. Ak sa však nenájdu vyhovujúce riešenia, cestovné kancelárie a hotelieri sa zhodujú na tom, že komfort návštevníkov mesta sa výrazne naruší – a môže sa stať že touroperátori a cestovky, ktorí sem vozia a starajú sa o zahraničných turistov, začnú Bratislavu obchádzať.
„Bolo by treba na rovinu povedať, či turistov v Bratislave chceme, alebo nie. Ak Bratislava nemá záujem o zahraničných klienotv, túto informáciu potrebujú cestovné kancelárie vedieť a podľa toho sa vedia zariadiť. Ak budú chcieť prežiť, nasmerujú svojich klientov do Viedne alebo Budapešti, kde im mesto vytvára podmienky pre ich rozvoj a vzájomný prospech. Pokiaľ má Magistrát záujem rozvíjať cestovný ruch, tak poďme spolupracovať," vyzval Roman Berkeš, prezident SACKA.
Podľa Petra Bublu z Oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy, je cieľom dopravných riešení, ktoré v Bratislave robia, v prvom rade budovať kvalitnú infraštruktúru pre čo najviac rôznych spôsobov dopravy.
„Zmeny v doprave komunikujeme s dotknutými stranami, a to sa týka aj zmien na Vajanského nábreží, o ktorých sa viedli individuálne rokovania s hoteliermi,“ vysvetlil.
Pokiaľ ide konkrétne o parkovacie kapacity pre turistické autobusy, v súvislosti s úpravou Vajanského nábrežia podľa neho zanikla jediná zastávka pre nástup a výstup turistov pred hotelom Park Inn. Práve na jej zánik sa však cestovné kancelárie sťažujú.
„Pracujeme na rozšírení parkovacích kapacít pre nástup a výstup cestujúcich pre turistické autobusy na Suchom Mýte – celkovo by mali pribudnúť ďalšie 4 takéto parkovacie miesta. Miesta, ktoré sú pre parkovanie turistických autobusov v centre mesta primárne určené a ktoré môžu využívať, sú pri osobnom prístave s kapacitou 10 autobusov, ako aj parkovacie kapacity na autobusovej stanici Nivy s kapacitou 10 autobusov,“ vysvetlil. Tie sú však napríklad od Starého Mesta vzdialené takmer 2 kilometre…
Čítajte viac Bratislavský magistrát: Cyklotrasu v centre nezrušíme. Bolo to dobré rozhodnutie Čítajte viac Lacné pivo aj ubytovanie: "Pártyslava" získala v rebríčku nočného života vysoké hodnotenie Čítajte viac Bratislava je podceňované mesto: Stojí vraj za odskočenie z Viedne. Čo tu odporúča T+L zažiť?