Chinampas, ktoré boli vytvorené pred viac ako tisíc rokmi toltéckou civilizáciou a ktoré často označujú ako plávajúce záhrady, sú umelé ostrovčeky s poľnohospodárskymi kultúrami obklopené kanálmi na jazere Texcoco. Posledné parcely dnes možno vidieť v Xochimilce južne od mexickej metropoly.
Sieť kanálov okolo týchto štvorcových či obdĺžnikových ostrovčekov je významnou turistickou atrakciou. Ostrovčeky sa obchádzajú na pestro pomaľovaných mariachis, len niekoľko sto metrov od hlučnej metropoly s 20 miliónmi obyvateľmi.
Tieto pozemky sú však takmer všetky opustené a z 36-tisíc hektárov pôdy je len sedem percent zasvätených pestovaniu, väčšinou zeleniny, zvyšok je ponechaný ladom. Ako klesá voda v kanáloch, získavajú parcely drsnejší vzhľad svedčiaci o tom, že lokalita nie je udržiavaná.
„Mám 61 rokov, a keď som bol malý chlapec, boli vody priezračné. Každá chinampa bola obrábaná. Ani jediný pozemok tu nebol zanechaný len tak,“ spomína Nicolas Velasco, ktorý tradičným spôsobom obhospodaruje na jenom z chinampas tri hektáre pôdy.
V minulosti Nicolas predával svoju zeleninu len na trhu v Xochimilce, kde sa ceny rýchlo menia, ale od doby, čo ho kontaktovala firma De La Chinampa, predáva svoju produkciu za pevne stanovenú a výhodnú cenu. Jeho stopercentne prírodnú zeleninu najviac využívajú v kuchyni najprestížnejšej reštaurácii mexickej metropoly.
„Ceny sú vyššie ako u produktov ponúkaných na trhu, ale zelenina je čerstvá, bez pesticídov, má chuť, vôňu i farbu,“ pochvaľuje si Ricardo Rodríguez, zástupca spoločnosti, ktorá spolupracuje s 24 poľnohospodármi dodržiavajúcimi tradičné a ekologické postupy.
Produkty sú hnojené bahnom bohatým na výživné látky
Produkty pestované v Xochimilce sú hnojené bahnom získavaným z dna kanálov. Bahno bohaté na výživné látky sa suší, potom sa reže na malé štvorce, do ktorých sa umiestnia semienka a to celé sa zasadí.
Tento systém umožňuje systematické odvodňovanie, pri ktorom je zachovaná hĺbka kanálov. To bol jeden z argumentov UNESCO pre zachovanie týchto kultúr zapísaných na zoznam svetového kultúrneho dedičstva v roku 1987.
Podľa Rodrígueza je hlavným cieľom firmy De La Chinampa rozvíjať povedomie o mexickej histórii, podporovať zodpovednosť voči nej a usilovať sa o povesť Xochimilca, aby ľudia vedeli, že existuje.
V tomto úsilí významne pomáhajú mnohé reštaurácie, napríklad Quintonil v módnej štvrti metropoly Polanco. „Považujem za dôležité podporovať malých výrobcov a biopoľnohospodárov,“ vysvetľuje Nicolas Vallejo, majiteľ a šéfkuchár tejto módnej reštaurácie, ktorá ponúka mnohé produkty chinampas, ako je šalát z quelites, byliniek obvykle používaných ku koreninám na ragú. „Produkty z chinampas k nám prichádzajú, sotva ich vytrhali. Nášmu zákazníkovi tým ponúkame to najlepšie: i keď o tom napríklad nevie, zistí to podľa chuti,“ dodáva Vallejo.