Zaplaví vyschýňajúce Mŕtve more izraelské hotely?

Každý už počul, že Mŕtve more pomaly ale isto mizne, že hladina tohto presláveného slaného jazera klesá každý rok o 1,2 metra. Málokto ale vie, že hladina jeho časti naopak stúpa a hrozí, že voda zaplaví kľúčové izraelské letoviská.

15.06.2011 06:00

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Mŕtve more v Izraeli.
debata

Izrael sa teraz snaží získať pre najnižšie položené miesto na svete a náleziská vzácnych minerálov štatút prírodného divu sveta. Pritom ale bojuje s ťažobnými firmami a snažia sa, aby vstupné haly hotelov na južnom pobreží nezaplavila voda a aby neodradila turistov, ktorí sa sem prichádzajú liečiť, píše agentúra AP.

„Ak nezasiahneme, hotelové haly budú do piatich či desiatich rokov zaplavené,“ tvrdí Alon Tal, ktorý patrí k vedeckému tímu poverenému spoločne s vládou nájsť riešenie.

Mŕtve more sa delí na severnú a južnú kotlinu, pričom každá z nich má hladinu v inej výške. V niektorých častiach sú od seba úplne oddelené a zároveň ležia aj niekoľko kilometrov ďaleko jedna od druhej. Zvyšovanie hladiny v južnej časti preto neznamená to isté pre časť severnú.

Príčinou jej stúpania na juhu je činnosť priemyselných podnikov. Chemičky tu vybudovali odparovacie nádrže, z ktorých získavajú lukratívne minerály vyťažené z mora. Na dne týchto nádrží zostávajú po odparení vody každoročne milióny ton soli a tá je príčinou toho, že sa hladina vody každým rokom zdvihne o 20 centimetrov.

Tal navrhol drahé riešenie a získal podporu ministerstiev ochrany životného prostredia a cestovného ruchu. Stálo by viac ako dve miliardy dolárov a spočíva v odsekaní nahromadenej soli a jej preprave do časti so znižujúcou sa hladinou pomocou transportného pásu. Ministerstvá chcú, aby účet zaplatila izraelská ťažobná firma Dead Sea Works.

Mŕtve more, spájané s biblickou Sodomou a Gomorou, sa tiahne v dĺžke 100 kilometrov Izraelom, západným brehom Jordánu a Jordánskom. Obsahuje minerály vyhľadávané od staroveku. Nachádza sa tu prírodný asfalt používaný na balzamovanie faraónov aj soľ či bahno, ktoré kráľovná Kleopatra používala ako omladzovacie prípravky.

Pre Izrael je Mŕtve more cenným zdrojom príjmov z turistiky. Z minuloročných 3,45 milióna návštevníkov polovica zamierila práve sem a skoro 200 000 cudzincov sa ubytovalo v 4000 hotelových izbách na brehu mora. Je to lákadlo aj pre Izraelčanov, z ktorých vlani sem prišiel každý desiaty. Príjmy z turistiky vďaka Mŕtvemu moru vlani dosiahli 300 miliónov dolárov.

Izraelčania a tiež Jordánci z mora ťažia draselné soli a ďalšie minerály, ktoré sú vyvážané ako cenná surovina na výrobu hnojív, kozmetiky, automobilov i počítačov. Skôr ako začali s ťažbou, hrozilo vyschnutie aj južnej časti mora. Dead Sea Works v 60. rokoch vyhĺbilo šestnásťkilometrový kanál, ktorým začala pretekať voda zo severnej časti. Vznikla tak odparovacia nádrž, pri ktorej leží väčšina izraelských hotelov a ktorej priezračne modrá voda je tak hustá, že sa v nej nikto nemôže utopiť.

Pomaly stúpajúca hladina však začína zalievať hotelové pláže. Na jednej z nich sú už napoly zaplavené schody vedúce k vode a slnečník zabudovaný natrvalo na brehu je teraz hlboko vo vode.

Dead Sea Works je ochotné podieľať sa finančne na presune soli na sever, ale o svojom podiele rokuje. Ekológom sa nepozdáva, že podnik zarába na úkor prírodného prostredia. Horizont južnej časti mora tvoria továrenské komíny, potrubia a na kopcoch bielej soli draselnej sa premávajú traktory. Riaditeľstvo poukazuje na to, že bez ťažiarov by hoteloví hostia nemali v čom plávať.

Pravým opakom je severná časť. Tam voda ustupuje a piesočnaté pláže sa menia na mesačnú krajinu. Pobrežné promenády, ktoré kedysi končili pri vode, teraz vedú pustatinou. Pri jednom hoteli musí návštevníkov k vode dovážať špeciálne vozidlo.

Tu sa ako riešenie ponúka privedenie vody z Červeného mora. Svetová banka hodnotí desať rokov starý návrh, ktorý počíta s vybudovaním 160 kilometrov dlhého kanálu. Náklady by dosiahli 15 miliárd dolárov, ale prírodný vplyv zatiaľ nikto nepozná.

Izraelská vláda najnovšie oznámila, že vyčlenila 2,5 milióna dolárov na kampaň, ktorá chce Mŕtve more presadiť medzi sedem nových divov sveta. Oživilo by to celú oblasť, povzbudilo cestovný ruch a tiež ochotu vzácne územie chrániť.

debata chyba