'Kanibalizmus' v Rusku: Lietadlá rozoberajú na súčiastky, aby opravili iné. Odporučila im to vláda

Gabriela Sabová | 12.08.2022 06:00
Ruské aerolínie, vrátane štátom kontrolovaného Aeroflotu, rozoberajú staršie lietadlá, aby si tak zabezpečili náhradné diely. Tie už pre zahraničné sankcie, ktoré na Rusko po napadnutí Ukrajiny uvrhol Západ, nemôžu nakupovať z dovtedajších zdrojov, uviedli pre Reuters štyri zdroje z odvetvia. Aerolínie tak postupujú podľa rady ruskej vlády z júna.

Ruská vláda odporučila leteckej spoločnosti, aby použili niektoré lietadlá vyrobené v zahraničí na súčiastky, aby si zabezpečili náhradné diely, a tak mohli pokračovať v prevádzkovaní letov aspoň do roku 2025.

Odporúčanie ruskej vlády počíta s „čiastočnou demontážou určitých častí lietadlového parku“, čím by o tri roky zostali v prevádzke dve tretiny zahraničnej flotily.

let, lietanie, lietadlo, cestovanie, Čítajte viac Najdlhší let trvá 18 hodín, lietadlo má 6 miliónov súčiastok. 16 zaujímavostí o lietaní

Pre západné sankcie nemôžu ruské aerolínie nakupovať súčiastky, ani servisovať svoje stroje na Západe.

Väčšinu ruskej flotily lietadiel tvoria západné osobné lietadlá – na základe najnovších dostupných údajov z konca minulého roka tvoria takmer 80 percent flotily Aeroflotu Boeingy a Airbusy – má 134 Boeingov a 146 Airbusov, spolu s takmer 80 lietadlami Suchoj Superjet-100 ruskej výroby.

Technológia, ktorá sa musí aktualizovať

Najmenej jeden Suchoj Superjet 100 ruskej výroby a Airbus A350, ktoré prevádzkuje Aeroflot, sú v súčasnosti odstavené a rozoberajú sa, uviedol pre agentúru Reuters jeden zdroj oboznámený s touto záležitosťou.

Airbus A350 je pritom takmer úplne nový, uviedol zdroj.

Súčiastky sa použili z niekoľkých Boeingov 737 a Airbusov A320 spoločnosti Aeroflot, pretože dopravca potrebuje viac náhradných dielov z týchto modelov pre svoje ďalšie Boeingy 737 a Airbus A320, uviedol zdroj.

Novšie generácie prúdových lietadiel – A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 – majú technológiu, ktorá sa musí neustále aktualizovať.

Antarktída, tučniaky, ľadovec, ľad, zima, sneh, more, Čítajte viac Dramatická premiéra: Airbus prvýkrát pristál na Antarktíde, pri luxusnom tábore

Avšak nielen Airbusy a Boeingy, ale aj superjety Suchoj vyrobené v Rusku sú závislé od zahraničných dielov. Z jedného superjetu už demontovali motor, aby umožnil ďalšiemu lietadlu pokračovať v lietaní, uviedol prvý zdroj.

Do roka od nadobudnutia účinnosti sankcií bude „výzvou“ udržať moderné lietadlá v prevádzke aj pre vysoko rozvinutú a kompetentnú ruskú inžiniersku základňu, uviedli západné zdroje.

Prax odstraňovania súčastí z jedných, aby sa udržali ďalšie lietadlá v prevádzke, nie je novinkou, no nikdy sa neuskutočnila v takom rozsahu, ako sa to deje a bude musieť diať momentálne v Rusku.

Aeroflot sa prepadáva

Podľa výpočtov agentúry Reuters založených na údajoch z Flightradar24 asi 50 lietadiel Aeroflotu – alebo 15 percent jeho flotily, vrátane lietadiel nepojazdných v dôsledku sankcií – od konca júla nevzlietlo.

Tri zo siedmich lietadiel Airbus A350 prevádzkovaných spoločnosťou Aeroflot, vrátane jedného, ​​ktorý sa teraz používa na náhradné diely, nevzlietli približne tri mesiace, ukazujú údaje Flightradar24.

Všetky lietadlá dopravca ani nepotrebuje, keďže v dôsledku západných sankcií sa na niektorých linkách od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu nelieta, uviedol druhý zdroj z odvetvia.

Bekim Aziri Čítajte viac Bekim: Keby mi na letisku stratili vozíček, odišiel by som na stokilovom papamobile

Aeroflot, kedysi patril medzi top svetové aerolinky, ale teraz je závislý od štátnej podpory. V druhom štvrťroku tohto roka zaznamenal 22-percentný pokles dopravy v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ukázali údaje spoločnosti po tom, čo mu sankcie zabránili lietať do väčšiny západných destinácií.

Zabezpečenie dodávok z krajín, ktoré sankcie na Rusko neuvalili, pravdepodobne nepomôže, pretože spoločnosti z Ázie a Blízkeho východu sa obávajú rizika sekundárnych sankcií zo strany západných vlád proti nim, uviedli zdroje.

„Každá jednotlivá časť má svoje vlastné (jedinečné) číslo a ak budú mať dokumenty ako konečného kupujúceho ruskú leteckú spoločnosť, nikto nebude súhlasiť s dodávkou, ani Čína, ani Dubaj,“ uviedol prvý zdroj s tým, že všetky predaje a presuny dielov sa musia oznámiť spoločnostiam Boeing a Airbus pred ich dodaním konečnému používateľovi.

pavúk, pavučina Čítajte viac Jedovaté pavúky, šváby aj osy. Hmyz úraduje v lietadlách, takto ohrozuje bezpečnosť lietadlo, lietanie, cestovanie, runway, pristávacia dráha, rolovacia dráha, dovolenka Čítajte viac Blesky, spiaci piloti, havárie? Odpovede na všetko, čo ste chceli vedieť o lietaní

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ