Ruská vláda odporučila leteckej spoločnosti, aby použili niektoré lietadlá vyrobené v zahraničí na súčiastky, aby si zabezpečili náhradné diely, a tak mohli pokračovať v prevádzkovaní letov aspoň do roku 2025.
Odporúčanie ruskej vlády počíta s „čiastočnou demontážou určitých častí lietadlového parku“, čím by o tri roky zostali v prevádzke dve tretiny zahraničnej flotily.
Čítajte viac Najdlhší let trvá 18 hodín, lietadlo má 6 miliónov súčiastok. 16 zaujímavostí o lietaníPre západné sankcie nemôžu ruské aerolínie nakupovať súčiastky, ani servisovať svoje stroje na Západe.
Väčšinu ruskej flotily lietadiel tvoria západné osobné lietadlá – na základe najnovších dostupných údajov z konca minulého roka tvoria takmer 80 percent flotily Aeroflotu Boeingy a Airbusy – má 134 Boeingov a 146 Airbusov, spolu s takmer 80 lietadlami Suchoj Superjet-100 ruskej výroby.
Technológia, ktorá sa musí aktualizovať
Najmenej jeden Suchoj Superjet 100 ruskej výroby a Airbus A350, ktoré prevádzkuje Aeroflot, sú v súčasnosti odstavené a rozoberajú sa, uviedol pre agentúru Reuters jeden zdroj oboznámený s touto záležitosťou.
Airbus A350 je pritom takmer úplne nový, uviedol zdroj.
Súčiastky sa použili z niekoľkých Boeingov 737 a Airbusov A320 spoločnosti Aeroflot, pretože dopravca potrebuje viac náhradných dielov z týchto modelov pre svoje ďalšie Boeingy 737 a Airbus A320, uviedol zdroj.
Novšie generácie prúdových lietadiel – A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787 – majú technológiu, ktorá sa musí neustále aktualizovať.
Čítajte viac Dramatická premiéra: Airbus prvýkrát pristál na Antarktíde, pri luxusnom táboreAvšak nielen Airbusy a Boeingy, ale aj superjety Suchoj vyrobené v Rusku sú závislé od zahraničných dielov. Z jedného superjetu už demontovali motor, aby umožnil ďalšiemu lietadlu pokračovať v lietaní, uviedol prvý zdroj.
Do roka od nadobudnutia účinnosti sankcií bude „výzvou“ udržať moderné lietadlá v prevádzke aj pre vysoko rozvinutú a kompetentnú ruskú inžiniersku základňu, uviedli západné zdroje.
Prax odstraňovania súčastí z jedných, aby sa udržali ďalšie lietadlá v prevádzke, nie je novinkou, no nikdy sa neuskutočnila v takom rozsahu, ako sa to deje a bude musieť diať momentálne v Rusku.
Aeroflot sa prepadáva
Podľa výpočtov agentúry Reuters založených na údajoch z Flightradar24 asi 50 lietadiel Aeroflotu – alebo 15 percent jeho flotily, vrátane lietadiel nepojazdných v dôsledku sankcií – od konca júla nevzlietlo.
Tri zo siedmich lietadiel Airbus A350 prevádzkovaných spoločnosťou Aeroflot, vrátane jedného, ktorý sa teraz používa na náhradné diely, nevzlietli približne tri mesiace, ukazujú údaje Flightradar24.
Všetky lietadlá dopravca ani nepotrebuje, keďže v dôsledku západných sankcií sa na niektorých linkách od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu nelieta, uviedol druhý zdroj z odvetvia.
Čítajte viac Bekim: Keby mi na letisku stratili vozíček, odišiel by som na stokilovom papamobileAeroflot, kedysi patril medzi top svetové aerolinky, ale teraz je závislý od štátnej podpory. V druhom štvrťroku tohto roka zaznamenal 22-percentný pokles dopravy v porovnaní s predchádzajúcim rokom, ukázali údaje spoločnosti po tom, čo mu sankcie zabránili lietať do väčšiny západných destinácií.
Zabezpečenie dodávok z krajín, ktoré sankcie na Rusko neuvalili, pravdepodobne nepomôže, pretože spoločnosti z Ázie a Blízkeho východu sa obávajú rizika sekundárnych sankcií zo strany západných vlád proti nim, uviedli zdroje.
„Každá jednotlivá časť má svoje vlastné (jedinečné) číslo a ak budú mať dokumenty ako konečného kupujúceho ruskú leteckú spoločnosť, nikto nebude súhlasiť s dodávkou, ani Čína, ani Dubaj,“ uviedol prvý zdroj s tým, že všetky predaje a presuny dielov sa musia oznámiť spoločnostiam Boeing a Airbus pred ich dodaním konečnému používateľovi.
Čítajte viac Jedovaté pavúky, šváby aj osy. Hmyz úraduje v lietadlách, takto ohrozuje bezpečnosť Čítajte viac Blesky, spiaci piloti, havárie? Odpovede na všetko, čo ste chceli vedieť o lietaní