Plány na uvedenie udržateľného vlaku „maglev“ oznámil Berlín. Nemecké hlavné mesto plánuje postaviť päť až sedem kilometrov dlhú testovaciu dráhu pre projekt zelenej dopravy, pričom do projektu investuje 80 miliónov eur zo špeciálneho klimatického fondu.
O umiestnení jednokoľajky sa ešte nerozhodlo, ale mesto ju plánuje postaviť na mieste, kde sa bude dať využívať aj po testovacej fáze.
Magnetická levitácia – alebo „maglev“ – vlak pohybujúci sa nad dráhou a pracujúci bez vodiča, sa do prevádzky dostane rýchlejšie a lacnejšie ako nová linka metra. Debutovať by mohol už do dvoch rokov a očakáva sa, že zníži automobilovú dopravu a emisie v Berlíne.
Čítajte viac Čierna diera hlavného mesta: Tento park je plný dílerov a násilníkov, metropola si s prisťahovalcami nevie radyAko by fungoval?
Systémy magrail sú založené na technológii magnetickej levitácie. Na zdvihnutie vlaku z trate využívajú magnety a ďalšiu sadu magnetov na jeho následný pohon.
Tým sa odstráni trenie vlaku dotýkajúceho sa koľaje, čo zvyšuje rýchlosť a znižuje hluk.
Berlín nie je jediným európskym mestom, ktoré chce túto skvelú technológiu využívať. Poľská spoločnosť Nevomo sa spojila s talianskym manažérom železničnej infraštruktúry Rete Ferroviaria Italiana, aby vyvinuli technológiu maglev, ktorú možno pridať na existujúce železničné trate.
Ak sa použije na vysokorýchlostné trate, podľa Nevomo by bolo možné zdvojnásobiť maximálnu rýchlosť francúzskeho vlaku TGV na 550 km/h.
Nemecká technológia Transrapid, ktorá pozostáva z vysokorýchlostnej jednokoľajky s použitím magnetickej levitácie, sa už používa v čínskom Šanghaji.
Tam ho spustili v roku 2004 a teraz dosahuje rýchlosť 300 km/h. Vlaky maglev majú aj Južná Kórea a Japonsko.
Čítajte viac Berlín sa po 60 rokoch lúči s letiskom Tegel. Nové letisko meškalo 9 rokovPrvá magnetická koľajnica v Berlíne?
Nový vlak maglev nie je prvým berlínskym pokusom o magnetickú koľajnicu. Skúšobná prevádzka prebehla už v roku 1984 a pre cestujúcich sa otvorila v rokoch 1989 až 1991, M-Bahn alebo Magnetbahn pokrývali 1,6-kilometrovú trať s tromi zastávkami.
Postavili ju v Západnom Berlíne na preklenutie priepasti verejnej dopravy, ktorú vytvoril Berlínsky múr. Po páde múru sa trať stala zastaralou a odstránili ju, aby sa umožnilo rozšírenie podzemia.
Berlín sa teraz chce stať klimaticky neutrálnym do roku 2045. Kedy sa začne výstavba maglevu, nie je nateraz jasné.
Čítajte viac Nemecké diaľnice sú fenomén. Hitler si na nich prihrieval politickú polievku