Niektoré krajiny sa usilujú zrušiť krátke letecké spojenia a pasažierov presadiť zo vzduchu na koľajnice. Vlaky majú nepochybne svoje veľké výhody a aj osobité čaro. Aby bol dojem z cesty dobrý od začiatku do konca, svoj podiel na nej majú aj stanice, ich dostupnosť, vybavenie, čistota, orientácia v nich…
Čítajte viac Ozvala sa ďalšia krajina, ktorá chce zakázať krátke lety a ľudí presadiť do vlakovKtoré z 50 najväčších európskych staníc sú top z hľadiska obchodov, služieb a čakacích dôb?
Tvrdé nároky
Európske letiská sú pravidelne hodnotené a zoradzované do rebríčkov a teraz je čas pozrieť sa, ktoré európske železničné stanice ponúkajú najlepší zážitok z cestovania, od počtu spojov až po meškania, píše Euronews.
Každoročný Index európskych železničných staníc analyzuje 50 najväčších železničných staníc v Európe podľa počtu cestujúcich či dojmov z cestovania, ktoré pasažierom poskytujú.
Rebríček zostavila skupina na ochranu spotrebiteľov, Centrum výberu spotrebiteľov. Body prideľovala za čakacie doby, meškania a počty dopravných spojení.
Zohľadňuje tiež ponuky lístkov, prevádzkové časy a dostupnosť informácií spolu so službami na stanici ako sú salóniky, obchody a reštaurácie. Tiež celkovú dostupnosť, aplikácie pre smartfóny, bezplatné Wi-Fi a dostupnosť služieb Bolt a Uber.
Analýzu dotvorili aj správy od vnútroštátnych orgánov, online štatistiky, mapy staníc, aktualizácie v reálnom čase a vlastný prieskum očakávaní spotrebiteľov.
Čítajte viac Nemali pravítko? Objednané nové vlaky za 258 miliónov eur sa nezmestia cez tunelyKtorá vlaková stanica v Európe je top?
Aj po roku rebríček konštatuje, že top európskou stanicou je švajčiarsky uzol Zurich Hauptbahnhof, ktorý v kategórii „pohodlie cestujúcich“ získal 102 bodov.
Tamojšia pokladňa je otvorená od 6:00 do 21:00. Pre deti, veľké skupiny, mladých a starších ľudí a osoby so zdravotným postihnutím sú pripravené špeciálne ponuky lístkov.
Stanica zabodovala najmä v krátkych čakacích časoch s priemerom jednej minúty, pričom meškali len tri percentá vlakov.
So 106 obchodmi a kioskami a 53 reštauráciami a jedálňami by vraj cestujúcim nevadilo ani o niečo dlhšie čakanie na spoj.
Na druhom mieste sa umiestnila stanica, ktorá sa do rebríčka dostala len tento rok. Tento skvelý výsledok dosiahla Viedenská hlavná stanica, ktorá získala vysoké skóre v službách, ďalšom cestovaní a dostupnosti.
Berlín Hauptbahnhof si zabezpečila tretie miesto, o ktoré sa delí s ďalším švajčiarskym uzlom – Bernom.
Nasleduje stanica Utrecht Centraal v Holandsku.
Do prvej desiatky sa dostal aj Frankfurt Hauptbahnhof, Napoli Centrale, Amsterdam Centraal, parížska Gare de Lyon, Oslo Central Station a Vienna Meidling.
Výber hociktorej z týchto staníc znamená pre cestujúcich menej čakania na vlaky, viac balíčkov lístkov na výber, viac obchodov a prvotriednych salónikov a lepšie spojenia.
Čítajte viac Opitý rušňovodič nezastavoval v staniciach a do mikrofónu nadával na železniceNajhoršie vlakové stanice v Európe
Na opačnej strane rebríčka smúti najhorší vlakový uzol starého kontinentu so ziskom len 39 bodov za pohodlie cestujúcich. Spomedzi najrušnejších železničných staníc v Európe má najnižšie skóre Bremen Hauptbahnhof v Nemecku.
Priemerná doba čakania na spoj je tu 11 minút a mešká tu 43 percent vlakov. Cestujúci tu musia tiež očakávať pomalú cestu do mesta.
K brémskemu celkovému nízkemu skóre prispel aj nedostatok ďalších prípojov, žiadne bezplatné Wi-Fi a iba deväť obchodov a 15 možností stravovania.
Na predposlednom mieste je Mníchov-Pasing. Nemecko si nepočína veľmi dobre, v spodnej päťke sú tiež Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen a Berlin Ostkreuz – a to napriek tomu, že hlavná stanica nemeckého hlavného mesta patrí do top päťky.
Dôvodom zlých výsledkov sú najmä veľké meškania vlakov a dlhé čakacie doby.
Spodnú desiatku uzavreli Essen Hauptbahnhof, Birmingham New Street, parížska dvojica Châtelet-Les Halles a Haussmann Saint-Lazare, Helsinki Central a Firenze Santa Maria Novella.
Čítajte viac Hanoj obmedzuje prístup turistov k vlakovej atrakcii: Vozne rachotia centimetre od bytovKyjev bodoval aj bez bodov
V roku 2023 boli skóre všetkých staníc nižšie ako v predchádzajúcom roku, čo znamenalo pozorovateľný pokles kvality dopravy a oneskorenia, klesol tiež počet obchodov a reštaurácií.
Skóre bezbariérovosti sa však zlepšilo.
Zaujímavosťou je, že hoci stanica Kyjev-Pasazhyrskyj nebola do tohtoročného rebríčka zaradená pre nedostatok údajov, správa vyzdvihuje, že dokázala vypraviť 85 percent svojich vlakov načas, aj počas bombardovania.
Ruská invázia na Ukrajinu mohla mať vplyv aj na preťaženie železníc v celej Európe, odhaduje sa, že tu hľadalo útočisko šesť miliónov ukrajinských utečencov.
Čítajte viac Neekologické! Tri letové linky zrušili: Nasadnite na vlaky, odkazujú politici pasažierom