Podľa informácií Eleonóry Fedorovej, riaditeľky cestovnej kancelárie Satur, v porovnaní s najúspešnejším rokom 2019, vycestovalo tento rok s touto cestovnou kanceláriou o 24 percent dovolenkárov viac.
V porovnaní s rokom 2022 ich je o 35 percent viac. Väčšina klientov cestuje k moru, najobľúbenejšie z leteckých destinácií bolo tradične Grécko, nasledované Tureckom a Cyprusom. Veľký skok v počte klientov zaznamenal aj Egypt a to dokonca aj v lete.
V ďalšej veľkej cestovnej kancelárii, ktorá sa špecializuje len na pobytové zájazdy pri mori, CK Hydrotour, vedie už niekoľko rokov v obľúbenosti Turecko.
Letná sezóna sa predlžuje
Cestovné kancelárie zaznamenávajú aj zmeny v spotrebiteľskom správaní klientov. Eleonóra Fedorová aj Mikuláš Milko, riaditeľ CK Hydrotour, zhodne konštatujú, že sa predlžuje hlavná letná sezóna.
Už to nie sú len dva mesiace počas prázdnin, prípadne tri aj s júnom, ale sezóna na pobyty pri mori začína aj pre slovenských dovolenkárov v máji a končí v októbri.
„Približujeme sa tak k zvyklostiam zahraničných dovolenkárov, kde už roky existuje veľká skupina ľudí, ktorí uprednostňujú pobyty pri mori mimo letných prázdnin,“ vysvetľuje E. Fedorová.
M. Milko dodáva, že „kúpacia“ sezóna u nich trvá vlastne väčšinu roka, keďže na stredomorské destinácie, kam sa lieta do konca septembra, od októbra naviažu tie o niečo vzdialenejšie, kde je teplo aj v zime.
Čítajte viac Karibik Európy: Tento pestrý ostrov vyrazí dych svojou exotickou vizážouNapríklad Omán a Bahrajn. Aj sem sa lieta z bratislavského letiska. Lieta sa priamo, keďže ide o charterové lety, čo pre dovolenkárov znamená veľkú úsporu času v porovnaní s cestovaním na viedenské letisko.
Aj do niektorých vzdialenejších exotických destinácií sa už lieta z Bratislavy, Napríklad v Sature ešte v roku 2019 možno 80 percent dovolenkárov odlietalo do exotiky k moru z viedenského letiska.
Tento rok je to naopak, tri štvrtiny odleteli alebo odletia z bratislavského letiska. Najväčší záujem je o najbližšie exotiky, to znamená o Omán a Spojené arabské emiráty, kde trvá let 6, resp. 5 hodín. Za nimi nasledujú vzdialenejší Zanzibar a Madivy.
Ľudia kupujú zájazdy skôr
To, čo určite cestovné kancelárie teší, je zmena v tom, kedy si záujemcovia o dovolenky pobyty kupujú. Zaznamenávajú trend, že stále viac ľudí si kupuje dovolenky v rámci tzv. first minute, to znamená hneď v prvých týždňoch, ako sa začne predaj na ďalšiu sezónu.
Tiež klesá počet záujemcov o last minute nákupy, teda na poslednú chvíľu. Skorý nákup dovoleniek je vhodný najmä pre rodiny, alebo skupinky ľudí a na termíny v hlavnej sezóne. Na jednej strane sa ním dá ušetriť a na druhej je ponuka širšia.
Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr hovorí aj o ďalších zmenách, ktoré po pandemickej kríze v spotrebiteľskom správaní dovolenkárov nastali.
Po korone napríklad začali služby CK využívať viac aj ľudia, ktorí dovtedy s cestovnými kanceláriami necestovali, uprednostňovali individuálne cestovanie.
To však bolo v časoch pandémie a tesne po nej komplikované, napríklad kvôli zmätkom v pravidelnej leteckej doprave. Cestovanie s CK začali preto považovať mnohí za jednoduchšie – najmä preto, že prípadné problémy, rieši niekto iný.
Slovenským cestovkám po pandémii tiež pribudli ľudia, ktorí predtým lietali na dovolenky s rakúskymi cestovkami z Viedne.
Dôvodom bol tesne po pandémii, keď ešte platili niektoré obmedzenia, fakt, že cestovať z Bratislavy bolo jednoduchšie ako z Viedne a pri cestovaní zo Slovenska zostali aj tento rok.
„Pre cestovné kancelárie je to aj záväzok, aby pre novú klientelu, ktorá im pribudla, vedeli ponúknuť služby, ktoré zabezpečia, že s nimi budú aj naďalej cestovať,“ myslí si prezident SACKA.
Čítajte viac Omán, krajina s darmi od AlahaPoznávajú dôchodcovia aj deti
Zmeny nastávajú aj v cestovateľských zvyklostiach ľudí, ktorí chodia s cestovnými kanceláriami na poznávacie zájazdy. Na tie chodí stále viac seniorov, čo je trend známy už dlhé roky zo zahraničia, ale slovenskí seniori dlhé roky tento typ dovoleniek nepreferovali. To sa už zmenilo.
Druhou novou skupinou, ktorá začala chodiť na poznávacie zájazdy viac ako v minulosti, sú rodiny s deťmi. Pre obidve tak pripravujú cestovné kancelárie aj špeciálne produkty.
Obľúbenosť destinácií na poznávacie zájazdy kolíše aj podľa momentálnej politickej aj bezpečnostnej situácie. Napríklad v roku 2019 boli najpredávanejším poznávacím zájazdom v CK Satur Biele noci v Petrohrade, zájazd, ktorý sa zo známych dôvodov od minulého roku už neuskutočňuje.
Z mimoeurópskych destinácií bol v obľúbenosti druhý Izrael a zájazdy do tejto krajiny sa momentálne kvôli situácii na Blízkom východe tiež nekonajú. V obľúbenosti ich nahradili plavby po Níle a z európskych destinácií je hitom „poznávačiek“ Madeira.
Aj cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú len na poznávacie zájazdy, považujú tento rok za rekordný. Konečne sa cestuje úplne bez obmedzení, minulosťou sú už aj zmätky v leteckej doprave, keď sa rušili lety, alebo nebol do niektorých destinácií dostatok leteniek.
Navyše ľudia ešte mali po dvoch rokoch necestovania kvôli korone hlad po cestách aj ušetrené peniaze.
Najbližšiu budúcnosť už tak optimisticky poznávacie cestovky nevidia, nemyslia si že rast záujmu bude stále pokračovať.
Najmä kvôli tomu, že neprestávajúca vysoká inflácia, ktorá urobila život na Slovensku drahým a výrazne mnohým aj znížila úspory, bude chuť na cestovanie najmä mimo Európu tlmiť.
Čítajte viac Kambodžský Angkór Vat: Cestovateľ Aleš odhalil, čo je za oponou, kam turisti nevidia Čítajte viac Poslední jaskynní ľudia žijú v Číne. Budú mať lanovku, no čo s kozami a kurami? Čítajte viac Zanzibar, ostrov tolerancie. Mercuryho rodný dom, Gatesov ostrov aj talianske nevesty