United Aircraft Corporation uviedla, že prototyp jej diaľkového lietadla IL-96–400M prvýkrát preletel 26 minút a dosiahol výšku 2 000 metrov a rýchlosť 390 km/h.
UAC, ktorá dohliada na ruské letecké značky vrátane Tupoleva, Iľjušina a Suchoja, uviedla, že lietadlo bude schopné prepraviť až 370 pasažierov, čo je kapacita, ktorú majú Airbus A340 alebo Boeing 777, uvádza CNN.
Lietadlo vraj predstavuje krok napred oproti predchádzajúcemu lietadlu IL-96–300, ktorého výroba sa údajne zastavila pred viac ako desiatimi rokmi, pretože nebolo schopné konkurovať západným modelom.
Podľa UAC môže byť IL-96–400M nakonfigurovaný až v troch triedach pre cestujúcich a bude inštalovaný s „moderným informačno-zábavným systémom“, ktorý ponúka internet, TV a satelitnú komunikáciu. Vybavený bude aj „modernou“ kuchyňou.

Rusi „zabavili“ prenajaté lietadlá
Nové lietadlo by sa mohlo považovať za víťazstvo Ruska v oblasti public relations v čase, keď jeho domáci letecký priemysel škrípe pod tlakom západných sankcií uvalených naňho v dôsledku jeho invázie na Ukrajinu.
Americké a európske sankcie na prenájom lietadiel Rusku viedli k tomu, že táto krajina stratila takmer 10 % komerčných lietadiel. Následne prezident Vladimir Putin prijal zákon umožňujúci ruským leteckým spoločnostiam zabaviť prenajaté lietadlá a preregistrovať ich na vnútroštátnej úrovni.
Ale s obmedzeným prístupom k dielom pre lietadlá vyrobené Boeingom, Airbusom a ďalšími západnými výrobcami, ako sú Bombardier a Embraer, bude udržiavanie letovej spôsobilosti flotíl čoraz ťažšie.
V roku 2022 bolo podľa údajov leteckej analytickej spoločnosti Cirium v Rusku vyrobených iba 144 aktívnych lietadiel ruských leteckých spoločností.
„Hoci to Moskva neprizná, sankcie, ktoré nasledovali po invázii na Ukrajinu, skutočne poškodili ruské letectvo,“ povedal pre CNN Murdo Morrison, vedúci strategického obsahu spoločnosti FlightGlobal.

Červená vlajka
V septembri musel Airbus A320 (jedno z prenajatých lietadiel privlastnených Ruskom, prevádzkovaných spoločnosťou Ural Airlines) núdzovo pristáť na poli v ruskej oblasti Novosibirsk.
Vlaňajší bezpečnostný audit Medzinárodnej organizácie civilného letectva označil Rusko „červenou vlajkou“, ktorá znamená nedostatočný regulačný dohľad. V rovnakej situácii sú len tri ďalšie krajiny – Bhután, Kongo a Libéria.
V reakcii na obavy verejnosti ruské ministerstvo dopravy v tom čase uviedlo, že bezpečnosť letov na ruských lietadlách spĺňa medzinárodné normy.

Výrazne horšie
Vo vyhlásení UAC sa uvádza, že bezpečnosť a spoľahlivosť nového IL-96–400M je porovnateľná s „najlepšími modelmi sveta vďaka redundancii systémov lietadla a jeho aerodynamickej konfigurácii“.
Výrobca tiež uviedol, že bude spĺňať medzinárodné regulačné požiadavky.
Jurij Slyusar, generálny riaditeľ UAC, povedal, že spolu s ďalšími lietadlami vyrobenými v Rusku bude tento model nasadený v rámci leteckej siete krajiny a nahradí zahraničné stroje.
Morrison z FlightGlobal hovorí, že hoci lietadlá môžu byť spoľahlivé, budú výrazne horšie ako ich západné náprotivky a je nepravdepodobné, že by sa vyrábali v takom množstve, aké bolo kedysi za sovietskej vlády.
