Púť ku Kocke v čase mnoho bohov: kamenné nasávanie hriechov
Bádatelia se sporia, či bola Mekka v pred-islamskom období významnou zastávkou obchodných karaván, alebo – podľa mierne prevažujúceho názoru – len nevýznamným miestom drobného regionálneho obchodu.
Opatrne sa prikláňam k názoru, že Mekka bola prinajmenšom jednotky stoviek rokov pred Prorokom pomerne významným miestom, kade prúdil výnosný obchod s kadidlom, zlatom, korením a ďalšími tovarmi z oblasti dnešného Jemenu do oblasti dnešnej Sýrie a Egypta a rovnako bola strategicky previazaná s výhodne umiestneným prístavom na pobreží Červeného mora, ktorý spájal egyptské prístavy na severe Červeného mora s Adenským zálivom.

Nezabudnime, že územie dnešného Jemenu alebo Etiópie (prípadne obe oblasti v jednom mocenskom celku) bolo už za kráľa Dávida na prelome 2. a 1. tisícročia pred n. l. významným centrom kultúrneho a náboženského života a silným obchodným partnerom pre Egypt a celý Predný východ, a azda práve cez Mekku aj putovala kráľovná zo Sáby (podľa arabskej tradície menom Bilqís) so svojou početnou družinou do Jeruzalema.
Podľa tejto názorovej línie bola mekkská Ka‘ba významným obchodným a náboženským pútnickým miestom už hlboko v pred-islamskej dobe, a okrem stoviek bohov tu bol uctievaný aj Ježiš z Nazareta vyobrazený ako dieťa v náručí matky Márie.
Beduínski kresťania tu mali krásne pútnické miesto, kde v symbióze s veriacimi v rozličných bohov prehlbovali svoj vnútorný život a putovali sa dotknúť výnimočného miesta s tajomným čiernym kameňom z nebies, ktorý nasával hriechy, očisťoval človeka a bolo tam cítiť božiu prítomnosť.
Zároveň však musím uznať a predstaviť existenciu opačného názoru nemalého počtu odborníkov, ktorí tvrdia, že Mekka nebola na hlavnej obchodnej ceste z juhu na severozápad, ale bola len nevýznamným miestom s jedným miestom uctievania, akých bolo v oblasti preukázateľne viac.
Silne im k tejto názorovej línii nahráva absencia Mekky vo svetovej literatúre pred rozšírením islamu a rovnako absencia významnejších archeologických nálezov na území dnešného mesta v kontraste napríklad s Damaškom, Jeruzalemom, Ammánom a ďalšími mestami, kde sa – s minimom zveličenia – nedá kopnúť do zeme a neobjaviť niečo vzácne.

Tento blok odborníkov nenachádza (staršími bádateľmi vyzdvihovanú) spojitosť medzi Ptolemaiom (100–170) uvádzaným mestom Macorabou a Mekkou. Nech už bola Mekka významnou obchodnou križovatkou, alebo nie, miesto uctievania Ka‘ba tu v islamskom predčasí existovalo, ale nie je možné určiť, kde v histórii má svoj koreň.
V tomto zamyslení cielim práve na ono zahmlené obdobie nevedomosti, islamského predčasia, na ktoré je možné rovnako sa pozerať ako na čas dobrý, ba veľmi dobrý, čas, keď do svätyne (Mekka – azda z juhoarabského makarab z koreňa MKRB – znamená „svätyňa či chrám“) prúdili náboženskí pútnici rôznych vier.
Na predčasie v Ka‘be sa môžeme pozerať ako na obdobie náboženskej tolerancie, a čo viac, obdobie medzináboženského dialógu, ktorý je dnes pri Ka‘be striktne zakázaný. Ktorý čas je tu skutočne časom ignorancie? Nie, neponúkam čiernobiely pohľad, skôr ss inšpirujem u kráľa Šalamúna a jeho prístupe k ostatným náboženstvám a otváram otázky, ktoré môžu osvetliť Kocku z ďalších strán a uhlov.
Bol to vtedy zo strany Šalamúna skutočne politický kalkul zrádzajúci vieru v jedného Boha? Alebo skôr múdre konanie plné rešpektu k alterite? Aké malo následky a kto je kompetentný ich hodnotiť? A nakoniec: ako reálny bol vtedajší monoteizmus?
Dr. Ondřej Havelka – cestovateľ, religionista, teológ, podnikateľ
Vyštudoval humanitné vedy na Univerzite Hradec Králové, teológiu na Univerzite Karlovej v Prahe, manažment na CBS v Prahe a aplikovanú etiku na Univerzite Karlovej v Prahe.

Rigorózne konanie absolvoval na Katolíckej teologickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe, kde je v súčasnej dobe doktorandom. Nezávisle precestoval viac ako stovku krajín po celom svete.
Okrem mnohých ďalších uskutočnil dvojročnú cestu stopom a pešo naprieč celou Afrikou so zameraním na unikátnu domorodá etnika, ich kultúru a najmä religiozitu.
Všetky veľké svetové náboženstvá študoval v ich pôvodných domovinách na piatich kontinentoch sveta v priebehu mnohých rokov a to nielen na popredných univerzitách, ale aj medzi bežnými veriacimi v miestach považovaných za kolísky daných náboženstiev.
Publikuje reportáže a odborné články, napísal niekoľko cestopisov zameraných na domorodá etnika, rozprávkovú trilógiu s presahom do geografie a filozofie a niekoľko teologických kníh vystavaných pohľadom pútnika. Svoje blogy publikuje aj na Pravda.sk.
Žije s manželkou a tromi deťmi v Jizerských horách v tesnom susedstve megalitického dolmenu.

