Fyllingsdalstunnelen dlhý 2,9 kilometra otvorili uprostred apríla po štyroch rokoch výstavby. Štátom financovaný megaprojekt stál takmer 29 miliónov dolárov alebo 300 miliónov nórskych korún, píše CNN.
Cesta tunelom na bicykli trvá necelých 10 minút, pešo okolo 40 minút. Tunel je úplne rovný, až na mierne zakrivenia pri vstupe a výstupe.
V tuneli sú dva pruhy: 3,5 metra široký pruh pre cyklistov a 2,5 metra široký pruh pre chodcov a bežcov. V celom tuneli je na zemi modrá gumená podlaha, podobná atletickej dráhe.
Aby sa monotónny tunel bez okien ľuďom viac páčil, celý objekt po stranách zdobia rôzne umelecké inštalácie, dopĺňajú ho rôzne farby a osvetlenie, ktoré používateľom pomáhajú zorientovať sa a ukazujú smer.

Ústredným bodom sú „slnečné“ hodiny na mieste, kde slnko nikdy nezasvieti. Inštalácia však ukazuje dennú dobu, čím pomáha orientovať návštevníkov.
Nový tunel vznikol ako vedľajší produkt bergenskej druhej električkovej trate Bybanen, ktorá bola otvorená v novembri 2022. Električková trať cez horu si vyžadovala paralelný evakuačný tunel, preto sa vývojári rozhodli urobiť nový tunel viacúčelovým.
Bergen je druhé najväčšie mesto Nórska. Prístavné mesto je spojené s nórskym hlavným mestom Oslo 496-kilometrovou železničnou traťou Bergensbanen.
Táto úžasná železničná cesta vedie cez najväčšiu európsku vysokohorskú náhornú plošinu Hardangervidda a jej zasnežené výhľady boli kulisou pre bojové scény v pokračovaní „Hviezdnych vojen“ „Impérium vracia úder“.


